گیلان مقام اول کشور‌ در تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی‌

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

گیلان مقام اول کشور‌ در تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی‌
معاون صید و بنادر دریانوردی شیلات گیلان گفت: گیلان سالانه با تکثیر و رهاسازی سالانه 200 میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی، مقام اول کشور را از آن خود کرده است.
اکبر ایلدرم با بیان اینکه گیلان با تکثیر و رهاسازی سالانه 200 میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی، مقام اول کشور را از آن خود کرده است، گفت: اگرچه در تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی موفق بوده‌ایم اما وزن، قد، سن بلوغ و مقاومت در مقابل بیماری‌ها در ماهی‌هایی که فرآیند تکثیرشان در فضای مصنوعی و خارج از محیط دریا و رودخانه انجام می‌شود، کاهش یافته و آسیب‌پذیرتر از بچه ماهیانی هستند که از طریق زادآوری طبیعی به لارو و بچه ماهی تبدیل می‌شوند.
وی ادامه داد: شیلات گیلان برای حل این مشکلات هم از امسال طرح تکثیر طبیعی در 2 رودخانه خاله‌سرای تالش و خُشک‌رود چابکسر را به دست گرفته است.
معاون صید و بنادر دریانوردی شیلات گیلان، علت انتخاب این 2 رودخانه را آلودگی کمتر آنها نسبت به دیگر رودخانه‌ها و همچنین پرآب و مناسب‌تر بودن بستر آنها برای تخم‌ریزی اعلام کرد.

ایلدرم با بیان اینکه در این طرح با مسدود کردن عرض رودخانه و ایجاد شیل (سد کوچک انحرافی)، در محدوده 200 تا 500 متری از دریا، از مهاجرت ماهیان مولد به بالادست رودخانه جلوگیری می‌شود گفت: ماهیان مولد در این محدوده تخم‌ریزی کرده و به علت نزدیکی به دریا، مسیر انتقال بچه ماهیان به دریا کوتاه‌تر شده و در نتیجه دوره رشد و مهاجرت بچه ماهیان به دریا با تلفات کمتری همراه خواهد بود.

وی افزود: از طرفی کارشناسان و ماموران یگان حفاظت شیلات به طور ویژه فرآیند زادآوری ماهیان مولد و رشد بچه ماهیان در این 2 رودخانه را کنترل کرده و از صید در این محدوده جلوگیری می‌کنند.

به گفته ایلدرم، در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، هر سال میزان تکثیر طبیعی ماهیان از طریق ایجاد شیل در رودخانه‌ها را افزایش خواهیم داد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید