امکان تولید 200هزار تن ماهی در قفس در دریای خزر گیلان وجود دارد

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

امکان تولید 200هزار تن ماهی در قفس در دریای خزر گیلان وجود دارد
قائم مقام سازمان شیلات ایران گفت : بر اساس برآورد صورت گرفته، ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی در قفس در منطقه گیلان در دریای خزر وجود دارد.
سیف الله حقیقی در جلسه کارگروه آبزی پروری گیلان با بیان اینکه فعلا 10 هزار تن تولید را بر اساس مصوبه دولت در دستور کار داریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و محدودیت آب شیرین و بحران آب، حتی در استان پربارانی همچون گیلان در بخش کشاورزی هیچ فرصتی را مثل پرورش ماهی در قفس نداریم.
وی با اشاره به این که سرانه مصرف ماهی در جهان 20 کیلوگرم و در کشور ما زیر 9 کیلوگرم است، افزود: با توجه به استفاده بی رویه از دریا و کاهش منابع آبزیان، دنبال راهکار و تسهیل و تسریع امر پرورش ماهی در قفس هستیم .
مجری طرح پرورش ماهی در قفس شیلات ایران با اشاره به تجربه موفق پرورش ماهی در قفس در کشور نروژ و برداشت یک و نیم میلیون تن ماهی تولیدی به این روش در سال گفت : مجموع آبزی پروری ما در کشور حدود 370 هزار تن است.

حقیقی تاکید کرد : باید برای کل زنجیره از قبیل تامین 40 تا 50 میلیون بچه ماهی ، مراکز تکثیر ، تهیه خوراک ماهی و عمل آوری تدبیر شود.

وی تسهیل ورود بخش خصوصی ، کاهش زمان مطالعات و صدور مجوز ، حذف بروکراسی و مجوزهای غیرضروری، ایجاد تمرکز در مزارع و تعیین پنج مجتمع به منظور مدیریت یکپارچه ، امکان نظارت بهتر و رعایت مسائل زیست محیطی و خدمات دهی مناسب و حفظ ساحل را از جمله موارد ضروری در این بخش خواند.

قائم مقام سازمان شیلات ایران با تاکید بر لزوم انجام کار علمی و دقیق در زمینه پرورش ماهی در قفس گفت : وام ارزی برای این بخش هم اکنون فراهم است و محدودیتی در این زمینه نداریم.

*لزوم ورود شرکت های توانمند برای پرورش ماهی در قفس

معاون توسعه آبزیان سازمان شیلات ایران نیز در این جلسه گفت : سیاست ما توسعه خرد نیست بلکه به دنبال فعالیت شرکت های قوی و توانمند برای فعالیت در این بخش هستیم و تسهیلات برای پرورش بچه ماهی تولید آبزیان و بازاریابی ارائه می کنیم.

حسین عبدالحی با یادآوری تولید حدود 370 هزار تن مجموع آبزی پروری کشور تصریح کرد : دو هزار تن پرورش ماهی در قفس در پشت سدها داریم .

وی با اشاره به اینکه در خزر چند تجربه شکست خورده پرورش ماهی در قفس داشتیم، متذکر شد: باید کار اقتصادی بشود همانگونه که پرورش قزل آلا چون اقتصادی بود، توسعه پیدا کرد .

عبدالحی با بیان این که برای پرورش ماهی در قفس در خزر با توجه به مواج بودن نیاز به قفس خوب با کیفیت است، تصریح کرد : مشاوری در این زمینه گرفته ایم که در حال مطالعه است و شرکت آب منطقه ای نیز مخالفتی با پرورش ماهی در دریا ندارد .

به گزارش ایرنا، پرورش ماهی در قفس یکی از روش های متداول در دنیا برای استفاده بهتر از منابع آبی به منظور تولید پروتئین است.

پرورش ماهی در قفس در ایران برای نخستین بار سال 1389 توسط اداره کل شیلات گیلان در دریای خزر به صورت آزمایشی اجرا شد.

گیلان با تولید بالغ بر 47 هزار تن ماهیان گرمابی و سردآبی، از استان های برتر در تولیدات شیلاتی است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید