بهره‌برداری از 5 طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی

چهار‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

بهره‌برداری از 5 طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: همزمان با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی 5 طرح آبزی‌پروری در استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
حسن اکبری اظهار کرد: این طرح‌ها شامل 3 طرح استخر ذخیره دو منظوره پرورش ماهی قزل‌آلا به ظرفیت 81 تن، یک کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی به ظرفیت 200 هزار قطعه و یک مرکز تولید بچه ماهی قزل‌آلا به ظرفیت سه میلیون قطعه در سال می‌باشند.
وی تصریح کرد: این پروژه‌ها در شهرستان‌های ساوه، کمیجان، خنداب، شازند و دلیجان تکمیل و احداث شده که در هفته جهاد کشاورزی به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح‌ها را 14 هزار و 50 میلیون ریال و اشتغال مستقیم ایجاد شده را 31 نفر اعلام کرد.

اکبری همچنین بر ضرورت ایجاد زنجیره تولید بخش آبزی‌پروری در استان تاکید کرد و گفت: تأمین و تولید نهاده مورد نیاز آبزی‌پروری به خصوص خوراک، تولید بچه ماهی، توانایی پرورش و تولید ماهی پروار، وجود صنایع بسته‌بندی و امکانات مناسب عرضه می‌تواند به ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش آبزی‌پروری استان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید بسته‌های حمایتی مناسبی را برای ایجاد و تقویت زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی تهیه کرده است، ادامه داد: استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌های تولید و حذف برخی از واسطه‌ها از بارزترین نتایج ایجاد زنجیره تولید در بخش آبزی‌پروری است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به نقش و حضور آبزی‌پروران نمونه استان در ایجاد این زنجیره‌ها از طریق عضویت در تعاونی آبزی‌پروران اشاره کرد و گفت: در بخش ماهیان تزئینی با توجه به اینکه بخش خصوصی مربوطه توان تکثیر، پرورش، عرضه، صادرات و تولید تجهیزات جانبی را دارد، امکان ایجاد زنجیره تولید فراهم است، از این رو پیشنهاد مربوطه به دستگاه‌های مسئول داده شده تا حمایت‌های مورد نیاز از جمله پرداخت تسهیلات کم بهره به آن صورت گیرد.

اکبری با بیان اینکه حمایت از زنجیره‌های تولید در اولویت برنامه‌های بانک کشاورزی قرار گرفته است، افزود: برای رسیدن به افزایش تولید و بهره‌وری باید به سمت راه اندازی زنجیره‌های تولید در بخش آبزی‌پروری پیش رفت تا با راه‌اندازی زنجیره تولید علاوه بر افزایش درآمد تولید کنندگان، قیمت برای مصرف کننده کاهش و ثبات مناسبی در تولید و عرضه از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی صورت گیرد.

وی با اشاره به امکان ایجاد زنجیره تولید در بخش ماهیان سردآبی تصریح کرد: با توجه به اینکه در این استان تولید بچه ماهی، پرورش، عرضه، واحدهای فرآوری و بسته‌بندی و کارخانه تولید خوراک آبزیان وجود دارد می‌توان با عضویت صاحبان این فعالیت‌ها در شرکت تعاونی تقویت تعاونی را بیشتر و امکان ایجاد زنجیره تولید را توسط شرکت تعاونی فراهم کرد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، تهیه به موقع تخم چشم زده، تولید به موقع بچه ماهی، فروش و عرضه بدون واسطه محصولات تولیدی و پیگیری بعضی از مطالبات مربوطه را از مزایای عضویت در تعاونی و ایجاد این زنجیره در بخش تولید ماهیان سردآبی برشمرد.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید