جمعیت نوتریا در زیستگاه آبی قره سوی ماکو کنترل می شود

سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

جمعیت نوتریا در زیستگاه آبی قره سوی ماکو کنترل می شود
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: محیط زیست استان با اجرای برنامه هایی درصدد است تا جمعیت نوتریا در رودخانه قره سوی ماکو را کنترل کند.
امید یوسفی افزود: در پی افزایش گونه غیر بومی نوتریا در رقابت با سمور آبی در رودخانه قره سوی ماکو، عرصه بر گونه بومی و آندمیک شنگ ( سمور آبی ) تنگ شده که اداره کل حفاظت محیط زیست در زمینه کنترل این گونه با اجرای برنامه هایی اقدام می کند.
وی اضافه کرد: انتقال این گونه به زیستگاه های اصلی آن و مناطق گرم و مرطوب از جمله برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست در این راستاست.
وی اظهار کرد: هم اکنون سمور آبی و برخی آبزیان در این رودخانه به ندرت و تعداد محدود دیده می شود.
یوسفی گفت: بالا بودن امنیت غذایی در این منطقه و نیز از بین رفتن دشمن طبیعی حیوان از دلایل افزایش این گونه است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: با افزایش یک گونه در منطقه ای خاص سایر گونه ها مجبور به مهاجرت می شوند که باعث کاهش تنوع زیستی در منطقه می شوند.

نوتریا یا موش بیور جانوری است از راسته جوندگان، این جونده ممکن است با موش صحرایی بزرگ یا سگ آبی کوچک اشتباه گرفته شود.

نوتریا دندانهای نیش زرد رنگ بزرگی دارد، دمی بلند و لوله ای شکل و بدون مو دارد، سر قدری مثلثی شکل و چشم ها و گوش ها کوچک است.

انگشتان پا دارای پرده ای جهت شنا کردن در آب است.

محل اصلی زندگی این حیوان آمریکای جنوبی است ولی به علت فرار حیواناتی که جهت تکثیر مصنوعی و استفاده از پوست آن به کشورهای دیگر منتقل شده بودند، در برخی از نواحی اروپا و آسیا به صورت کلنی های وسیعی پراکندگی یافته اند.

در ایران تاکنون در حواشی رود ارس، آستارا، تالش، جلفا، تالاب آغگل و رودخانه قره سوی ماکو مشاهده شده اند.

این حیوان شبگرد است ولی در رودخانه قره سو روزها نیز مشاهده می شود و به طور معمول گیاهان آبزی را از بالای ریشه قطع می کند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید