اعطاي تسهيلات به خريداران شناور با کارمزد 11 درصد

سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

اعطاي تسهيلات به خريداران شناور با کارمزد 11 درصد
تسهیلات حمایتی ویژه به منظور افزایش شناورهای ویژه صید فانوس ماهیان ، از محل صندوق توسعه ملی ؛ به خریداران این گونه شناورها با کارمزد 11 درصد تعلق می گیرد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت : هم اکنون توسعه صید فانوس ماهیان در دریای عمان به عنوان یکی از اهداف مهم سازمان شیلات مطرح است.
مختار آخوندی ادامه داد : بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دریای عمان ظرفیت صید سالانه 300 هزار تن فانوس ماهیان را دارد.
وی گفت: ذخیره فانوس ماهیان در آبهای عمان دو میلیون و 300 هزار تن اعلام شده است.
آخوندی با اشاره به اینکه این حجم زیاد از ذخایر فانوس ماهیان در آبهای کشور بهره برداری اقتصادی نمی شود ، خاطرنشان کرد: برنامه ریزیهای برای برداشت این گونه آبزیان با ارزش آغاز شده است.

آخوندی با بیان اینکه از سال گذشته صید فانوس ماهیان با برنامه مدون اغاز شده است، گفت:
در برنامه سه ساله میزان صید فانوس ماهیان باید به 100 هزار تن در سال برسد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: رسیدن به صید سالانه 100 هزار تن فانوس ماهیان در گام نخست هدفگذاری شده است و پس از آن با تداوم برنامه های شیلات، این میزان به 300 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.
آخوندی تصریح کرد: 12 فروند شناور به صید فانوس ماهیان در آبهای عمان مشغول است که تا پایان سال به 25 فروند افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در فاز نخست طرح توسعه صید فانوس ماهیان تعداد شناورهای مخصوص صید این گونه آبزیان به 63 فروند خواهد رسید.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اعلام کرد : صید فانوس ماهیان با استفاده از شناورهای ترالر و با بهره گیری از تورهای ترال میان آبی انجام می شود.
وی یادآور شد: دانش ساخت این شناورها در کشور وجود دارد و شرکت های سازنده داخلی برای ساخت شناورهای ترال اقدام خواهند کرد.
آخوندی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد : هزار میلیارد تومان به منظور سه اولویت اصلی سازمان شیلات ایران یعنی پرورش ماهیان در قفس، توسعه صید فانوس ماهیان و پرورش ماهیان خاویاری از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
وی درباره ویژگی های فانوس ماهیان اظهار داشت : فانوس ماهیان گونه های آبزیان محسوب می شود که عمر کوتاهی دارد و به عنوان خوراک سایر آبزیان در دریا استفاده می شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: این گونه ماهیان از ارزش پروتئینی و غذایی بالایی برخوردار است که متاسفانه هم اکنون با قیمت فوق العاده پایین در کارخانه های صنایع شیلاتی به پودر ماهی تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: قصد داریم با تولید زیاد این گونه و دستیابی به فرومولاسیون های جدید برای تبدیل آن به محصولات غذایی ، فانوس ماهیان را وارد سبد غذایی خانواده ها کنیم.
آخوندی بیان کرد: به این ترتیب فانوس ماهیان از مصرف خوراکی دام و طیور و آبزیان وارد مصارف انسانی خواهد شد و قیمتشان افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: رایزنی هایی برای صادرات فانوس ماهیان به کشورهای جنوب شرق آسیا نیز در دست انجام است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت : به منظور تحقق این امر هم اکنون نمونه هایی از فانوس ماهیان صید شده به کشور چین ارسال شده است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید