رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب خواستار تغییر سیاست سدسازی وزارت نیرو شد

پنج‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب خواستار تغییر سیاست سدسازی وزارت نیرو شد
رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات، تجدید نظر وزارت نیرو در سیاست سدسازی و مدیریت منابع آب را خواستار شد.
جاسم مرمضی در نشست مشترک با وزیر نیرو، استاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان در مهمانسرای استانداری، افزود: در نتیجه سدسازی بی رویه در این استان، معیشت بخش زیادی از مردم از بین رفته و سلامتی آنها نیز با تشدید ریزگردها در معرض آسیب قرار گرفته که این مسایل ناشی از کمبود آب است.
وی با بیان تغییر رویه برخی مناطق دنیا با توجه به اثرات سوء سدسازی گفت: در خوزستان نیز کاهش شدید ذخایر ماهیان مهاجر مانند 'صبور' و 'بنی' که اقتصاد بسیاری از مردم به آنها وابسته بود، نابودی ذخایر ژنتیکی آبزیان، خشک شدن تالاب های هورالعظیم و شادگان در اثر سدسازی اتفاق افتاده است.
رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، حداقل انتظار مردم خوزستان را احیای تالاب ها و بازگشت شرایط گذشته دانست و افزود:این تالاب ها هم میراث فرهنگی و هم میراث طبیعی و زیست محیطی منطقه است و اقتصاد و معیشت مردم نیز به آن وابسته است.

به گفته وی، پیش از ساخته شدن سدها، استان خوزستان دارای محیط زیست، شیلات، کشاورزی و دامپروری، صنایع دستی و اقتصاد شکوفا بود و چیزی به نام معضل ریزگردها هم وجود نداشت.

مرمضی اظهارکرد: اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان نیز مزید برعلت شده است.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور با بیان اینکه برخی سیاست های نادرست، باعث به خطر افتادن رودخانه های کارون و کرخه شده، افزود: کارون به یک زهکش و فاضلاب تبدیل شده است.

مشاور استاندار خوزستان همچنین پساب های نیشکر و کشاورزی در منطقه را چالش و مصیبت دانست که با اتخاذ تدابیر و استفاده از تکنولوژی می توان به آن را به فرصت تبدیل کرد.

*بحران آب جدی است

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست، مهم ترین و جدی ترین چالش محیط زیست استان را بحران آب دانست که ناشی از اجرای طرح های غیرکارشناسی و بدون ارزیابی زیست محیطی است.

جمال شاکری گفت: ریزگردها که استان را تحت تاثیر قرار می دهد به واسطه خشک شدن تالاب هورالعظیم است بنابراین تامین حقابه این تالاب باید طی یک برنامه به صورت جدی پیگیری شود.

وی با بیان اهمیت تالاب بین المللی شادگان ادامه داد: اکنون به دلیل نبود تصفیه خانه، تمام پساب ها و فاضلاب های شهرستان شادگان در این تالاب تخلیه می شود.

شاکری افزود: تخلیه پساب های نیشکر نیز صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم این تالاب وارد کرده است.

معاون محیط زیست خوزستان همچنین پیگیری و تسریع در ساخت تصفیه خانه شرق فاضلاب اهواز را خواستار شد و گفت: فاضلاب شهر اهواز هم اکنون به نهر مالح می ریزد و اعتراض کشاورزان و ساکنان را به همراه دارد.

*آب و امنیت

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز در این نشست در خصوص تبعات امنیتی نابودی کشاورزی در استان هشدار داد.

مسعود اسدی با اشاره به خشک شدن رودخانه های کرخه، جراحی و زهره گفت: این رودخانه ها در جایی قرار دارد که هیچ زیرساخت اقتصادی و اشتغال بجز کشاورزی وجود ندارد و می توان حدس زد که اگر آب نیز قطع شود چه بلایی بر سر مردم می آید.

وی توضیح داد:سال 83 در مجلس شورای اسلامی، قانونی برای کمک به خشکسالی و سرمازدگی تصویب شد که بر اساس آن چاه ها را مجانی کردند و این قانون که از سال 84 اجرایی شد نظارت دولت بر چاه ها را از بین برد.

نماینده 173 هزار بهره بردار کشاورزی خوزستان، با بیان اینکه آب های زیرزمینی 70 درصد منابع آب را تشکیل می دهد افزود: بر اساس این قانون 403 هزار چاه مجاز و 110 هزار چاه غیرمجاز حفر شد که تنها سه درصد آن معادل سه هزار حلقه چاه در خوزستان قرار داشت.

به گفته وی، این مساله مثل این است که بیت المال سالانه 17 میلیارد ریال هزینه آب بها به پسته کاران یارانه بدهد.

وی اضافه کرد: پنج سال بعد نیز قانون تعیین تکلیف چاه های بدون پروانه را تصویب کردند که قانون قبلی را تکمیل کرد.

اسدی ادامه داد: با بی آب شدن روستاها در نتیجه مصرف آب های زیرزمینی، حالا به فکر آب های سطحی افتاده اند در حالی که آب های سطحی حق مسلم مردم خوزستان است.

وی تصریح کرد: با قطع آب به روی مردم خوزستان، کشاورزان از مرز تا اهواز بیکار می شوند و امنیت استان برای همیشه از بین می رود.

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان وزیر نیرو قرار است، در سفر دو روزه خود به خوزستان چند طرح در حوزه آب و برق افتتاح کند.

وی در دو سال گذشته، ششمین بار است که به خوزستان سفر می کند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید