آمادگی ایران برای صادرات سالانه یکصد هزار تن محصولات دریایی به روسیه

پنج‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

آمادگی ایران برای صادرات سالانه یکصد هزار تن محصولات دریایی به روسیه
مدیر سازمان شیلات و آبزی پروری ایران از آمادگی کشورمان برای صادرات ماهی و محصولات دریایی به روسیه تا یکصد هزار تن در سال خبر داد.
سید حسن صالحی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک خاطرنشان کرد: پیشنهاد صادرات محصولات دریایی 18 شرکت ایرانی به کشورهای اروپایی سال گذشته از سوی سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران به طرف روسی ارائه شد.
صالحی با بیان این که این این شرکت ها کارامد بوده و استانداردها را رعایت می کنند، اظهار داشت: روسیه هیاتی را به ایران اعزام کرد که در میان آنها نمایندگان سازمان دامپزشکی این کشور نیز حضور داشت و نمایندگان روس از این شرکت ها بازدید کردند. پس از سفر به ایران، طرف روس مجوز همکاری با این شرکت ها را صادر کرد تا محصولات تولیدی خود را به روسیه صادر کنند.
صالحی گفت: امسال انواع ماهی ها و میگوهای ایرانی به روسیه صادر شده است. نمایندگان شرکت های تجاری روسیه به ایران سفر کرده و توافق نامه ای برای فروش بیش از 10 هزار تن محصولات مختلف دریایی امضا کرده اند. می توان با اطمینان گفت که امسال تنوع محصولات صادراتی از ایران به بازار روسیه بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات دریایی از اوایل ژوئن آغاز می شود. با احتساب اینکه روسیه بازار جدیدی برای ایران می باشد، اگر این قرارداد به اجرا درآید، گام مهمی در صادرات برداشته شده است.

صالحی افزود: امیدواریم که امسال محصولات بیشتری به بازار روسیه بفرستیم و با انواع میگو، ماهی قزل آلا، تن ایرانی و دیگر انواع ماهی های خلیج فارس که می توان به این کشور صادر کرد، اطمینان دارم که خریداران روس راضی خواهند بود.

وی با بیان این که ایران هر سال بیش از یکصد هزار تن محصولات دریایی صادر می کند، اظهار داشت: برای ما اکنون بازار روسیه در اولویت قرار دارد. با احتساب اینکه ایران و روسیه همسایه هستند، آمادگی داریم که در حجم مورد تقاضا از سوی روسیه محصولاتمان را ارایه کنیم.امیدوار هستیم که به زودی میگوهای خلیج فارس را به تمام مغازه های مسکو و دیگر شهرهای روسیه ارسال کنیم.

وی افزود: امسال با نمایندگان آژانس فدرال شیلات روسیه دیدار داشتیم. اما در جریان سفر، بیشتر روی مساله مطالعاتی و علمی گفتگو کردیم و موضوعات تجاری مطرح نشد. زیرا بخش تجاری بین دولت ها توافق شده بود و همه چیز در دست تجار است. ما از طرف خودمان (از طرف دولت) کارمان را انجام می دهیم. فکر می کنم که اگر تجار بین خود به توافق برسند، هیچ مشکلی نخواهد بود.

رییس سازمان شیلات در مورد موضوعات مورد بحث خود با مقامات روس در مسکو گفت: یکی از طرح های کلیدی که مورد بحث قرار گرفت، بحث حفظ ظرفیت دریای خزر و تولید انواع ماهی های گرانقیمت خاویاری بود که در این حوزه و دیگر حوزه ها، به تدوین طرح های علمی خواهیم پرداخت.

صالحی ادامه داد: توافق کردیم که تا پایان سال یک کنفرانس علمی با حضور تمام کشورهای حاشیه خزر در روسیه برگزار شود. توافق شد که سال آینده نیز یک نشست با موضوع گسترش موجودات تهدید کننده زندگی ماهی های خاویاری در ایران تشکیل شود.

وی درمورد تاثیر لغو تحریم ها بر توسعه فعالیت های شیلات ایران گفت: اگر تحریم ها لغو شود، ظرفیت برای سرمایه گذاری در توسعه این بخش بالا می رود. این مساله با توسعه تولید خاویار نیز ارتباط دارد. طبیعی است که با افزایش سرمایه، تجارت هم بیشتر می شود، از جمله تجارت با روسیه.

صالحی همچنین به مذاکرات شیلات ایران با چند شرکت اروپایی برای توسعه همکاری ها اشاره کرد که در اینده ممکن است تحقق بیابد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید