اقتصاد آبزی پروری متضمن توسعه پایدار است

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

اقتصاد آبزی پروری متضمن توسعه پایدار است
مدیر کل امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بقا و توسعه پایدار آبزی پروری مرهون تقاضای روبه رشد جهانی و سود آوری آن بوده و آن چه توسعه پایدار در آینده را تضمین می کند، اقتصاد آبزی پروری است
محمود صیاد بورانی با بیان اینکه اقتصاد آبزی پروری از عوامل توسعه این صنعت است، افزود: آبزی پروری به عنوان فن آوری جدید در تولید غذا، طی سال های اخیر از رشد و توسعه پر شتابی برخوردار شده است.
وی اظهارکرد: براساس آمارهای ارایه شده از طرف سازمان خواربار جهانی(فائو)آبزی پروری در مقایسه با سایر تولیدات غذایی بیشترین رشد را داشته است.
فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان های بین المللی است که در زمینه توسعه کشاورزی فعالیت دارد و در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد و مقر آن شهر رم در کشور ایتالیاست.

این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود90 اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می کند.

هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

مبارزه با سوء تغذیه با ارایه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده است.

فائو به اعضایش شامل اتحادیه ارو‍پا و 183 کشور خدمات اریه می دهد و در این راه با هزاران همراه در سرتاسر جهان، از سازمان های جامعه مدنی مانند گروه های کشاورزان و سازمان های بشر دوستانه تا دیگر موسسات ملل متحد، بانک های توسعه و بخش خصوصی، همکاری می کند.

مدیر کل امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزی پروری تامین کننده پروتئین با ارزش حیوانی برای انسان ها، درآمد برای کشاورزان، ارزآوری برای کشور و اشتغال برای تولید کنندگان بوده است.

صیادبورانی تاکید کرد: آبزی پروری در بسیاری از کشورها نه تنها تامین کننده امنیت غذایی بوده، بلکه امنیت مالی را نیز تامین کرده است.

وی ادامه داد: پرداختن به اقتصاد آبزی پروری که ابعاد مختلف از تولید تا مصرف را در برخواهد گرفت می تواند در پایداری توسعه نقش کلیدی ایفا کند.

صیادبورانی برنامه ریزی برای تولید پایدار و توسعه مستمر را از اصلی ترین محورهای ایجاد و تثبیت اشتغال، افزایش صادرات و حرکتی هدفمند در خصوص محصول خاص بیان کرد.

مدیرکل امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: شیلات این استان با مطالعه منابع آبی استان به منظور برآورد پتانسیل دقیق آبزی پروری، معرفی گونه مناسب آبزی پروری در این منابع، استفاده از انواع تجهیزات افزایش تولید در واحد سطح از قبیل دستگاه های مخلوط کننده آب و اکسیژن و پمپ های هواده و استفاده از انواع تجهیزات برگشت آب به منظور به حداقل رساندن استفاده از آب ورودی به استخر را در توسعه آبزی پروری، ایجاد اشتغال، افزایش در آمد اقتصادی فعالان این بخش و جذب سرمایه گذار داشته است.

صیادبورانی، استفاده از گونه های سریع الرشد، هدایت مزارع آبزی پروری به مجاورت رودخانه های دایمی و پر آب، طراحی و ساخت استخرها با مصالح بومی و یا ارزان قیمت را از دیگر عوامل توسعه آبزی پروری، جذب سرمایه گذار، افزایش در آمد اقتصادی فعالان این بخش و ایجاد اشتغال، برشمرد.

وی تاکید کرد: استان زنجان طی سال های اخیر رتبه اول را در ارتقای تولید انواع آبزیان به خود اختصاص داده و افزایش تقاضا برای دریافت مجوز فعالیت گویای این واقعیت است.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: متوسط هزینه اشتغال به ازای یک تن تولید با لحاظ سیستم تصفیه و برگشت آب 335 میلیون ریال و سود اقتصادی فعالیت نیز طی سال گذشته 40 درصد بوده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید