شیوع کمتر VHSدر فصول گرم سال

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

شیوع کمتر VHSدر فصول گرم سال
کارگاه آموزشی مقابله با بیماری VHS با حضور جمعی از مسئولان و آبزی‌پروران استان کرمانشاه برگزار شد
دکتر «عزیززاده» کارشناس دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ضمن معرفی بیماری VHS و ارائه راه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری، گفت: بیماری سپتی‌سمی خونریزی‌دهنده‌ی ویروسی (VHS) یک بیماری خطرناک ماهیان سردآبی به خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین کمان است.
وی با بیان این‌که این ویروس بین انسان و آبزیان مشترک نیست، ادامه داد: این بیماری به علت خسارت اقتصادی شدیدی که به مزارع پرورش ماهی وارد می‌کند بسیار مهم است و آبزی‌پروران باید شناخت کافی از آن داشته باشند.
عزیززاده از VHS به‌عنوان یک بیماری فصلی یاد کرد که بیشتر در زمستان و در دمای کمتر از 14 درجه سانتی‌گراد رخ می‌دهد و در بهار تلفات آن کمتر است و در تابستان و دمای بالای 18 درجه سانتی‌گراد قطع می‌شود و کمتر دیده می‌شود.

دکتر نادرپرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: استان کرمانشاه با توجه به منابع آبی مناسب و پتانسیل‌های آبزی‌پروری از جمله استان‌های در معرض VHS است.

وی تصریح کرد: متأسفانه پارسال، بروز بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی استان باعث شد تولیدکنندگان و آبزی‌پروران استان خسارت‌هایی را متقبل شوند.

وی از کنترل این بیماری با همکاری مسئولان و خود آبزی‌پروران خبر داد و گفت: لازم است سطح دانش و آگاهی پرورش‌دهندگان، کارشناسان و دامپزشکان نسبت به این بیماری، خصوصاً راه‌های کنترل آن افزایش یابد.

مهندس «افضلی» مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز ابراز امیدواری کرد برخی مزارع استان که به‌علت بروز بیماری یا مسائل بهداشتی هم‌اکنون تعطیل شده‌اند با همکاری همه دستگاه‌ها مجدداً شروع به فعالیت کنند.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید