87،3درصد تولید ماهی زینتی در خراسان رضوی را ماهیان آکورایومی تشکیل می دهد

جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

87،3درصد تولید ماهی زینتی در خراسان رضوی را ماهیان آکورایومی تشکیل می دهد
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 87،3 درصد تولید ماهی زینتی در این استان به ماهیان آکواریومی اختصاص دارد.
محمدرضا مهدی زاده افزود: سالانه سه میلیون و 272 هزار قطعه ماهی زینتی در خراسان رضوی تولید می شود.
وی اظهارکرد:از این تعداد دو میلیون و 527 هزار قطعه ماهی آکواریومی و 700 هزار قطعه ماهی قرمز است.
وی گفت:در استان بیش از 120 گونه ماهی تزئینی فروش می رود که 35 گونه قابلیت و شرایط کامل تکثیر را دارد و بقیه وارداتی هستند.
این مسوول بیان کرد:از جمله گونه های زنده زا که در استان تولید می شوند می توان به چهار گونه 'گپی'، 'مولی'، 'پلاتی' و 'دم شمشیری'اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر گونه های ارزشمندی که در استان تولید می شوند و طرفداران بیشتری هم دارند می توان به 'فلاور هورن'، 'دیسگس'، 'ماکرو'، 'گرین ترور'، 'تگزاسی'،انواع گلد فیش مانند 'کله شیری' و 'مرواریدی' و نیز گونه های دیگر از جمله 'کوی' و 'فایتر' یا 'جنگچوی سیامی' اشاره کرد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان گفت: از ضعف هایی که در تولید ماهیان زینتی در کشور وجود دارد این است که هنوز در این عرصه به سمت تحقیقات و اقدامات ژنتیکی و تولید گونه های اصلاح شده نرفته ایم و همچنان مولدها فاقد شناسنامه و تولید کنندگان به صورت تجربی کار می کنند به همین دلیل هنور امکان رقابت با دیگر کشورها را ندارند.

وی با بیان اینکه صادرات ماهی تزئینی از استان داریم،گفت: آمار دقیقی از میزان صادرات این بخش در دست نیست اما به طور خاص پارسال حدود 43 هزار و 500 دلار صادرات ماهی تزئینی از خراسان رضوی به کشور افغانستان ثبت شده است.

این مسوول با بیان اینکه هم اکنون 35 مرکز تولید ماهیان زینتی در استان فعال است، افزود: همچنین 135 مرکز فروش ماهیان زینتی در استان اقدام به فروش این گونه ها می نمایند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید