بوی میگو می آید

جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۸۸ بازدید

بوی میگو می آید
پایگاه خبری تحلیلی پیغام در مطلبی با قلم نصرالله سلیمی فرد با عنوان ' بوی میگو می آید' وضعیت صید این آبزی و مشکلات فراروی خریداران را بررسی کرده است.
در ادامه این مطلب آمده است: به نیمه های مرداد که می رسیم، زمزمه آزاد شدن صید میگو و فروش آن به گوش می رسد و در گوشه گوشه شهر بساط میگو برپا وبوی میگو همه جا پخش است.
خریداران و مشتاقان به جهت ذخیره کردن وبسته بندی و انبارکردن در فریزرهایشان و گاه برای ارسال به دوستان وبستگان به سایرشهرها، راهی بازارمی شوند.
لنج های صیادی پس از چند روز از صید برمی گردند چهره ی آفتاب سوخته و خسته ی صیادان و چاشوها حکایت از سختی کار و گرمای فراوان می دهد. صید ها که شامل میگو و ماهی است و بیشترمیگو، در حال خالی شدن و سرعت زیاد، برای فاسد نشدن میگو باعث جنب وجوش زیاد درکناراسکله می شود .
دراین فرصت کوتاه تا آزادی فصل صید میگو جا دارد مسئولان مرتبط با تشکیل جلسات کارشناسی این مشکل را حل نموده و تصمیمات را به روزهای اول صید نگذارند .
اینجانب به عنوان یک شهروند نظرات زیر را برای فصل میگوی سال جاری پیشنهاد می دهم انشاالله مفید فایده قرار گیرد
عواملی که باعث ازدحام مردم در اسکله ها می شود:
1. افزایش سرانه مصرف میگو در استان بوشهر و کشور
2. کاهش ذخیره و تخلیه صید بر روی اسکله های صیادی
3. دور ریز بودن نیمی از حجم کل صید پس ازعمل آوری و تمیز شدن
4. کوتاه بودن فصل صید و نتیجتا ازدحام مردم برای خرید در فرصت کوتاه صید
5. آشنایی مردم با پخت انواع ابزیان وازدحام برای خرید صید ضمنی میگو
6. خرید عمده میگو توسط شرکت های فراوری
7. خرید عمده میگو توسط هتل ها و غذاخوری ها
8. افزایش ظرفیت نگهداری میگو در استان و کشور
9. افزایش سیستم حمل و نقل برای انتقال میگو به سایر نقاط کشور
10. افزایش ظرفیت نگهداری میگو درخانواده ها واشتیاق برای خرید زیاد
11. اختصاص مقداری میگو به عنوان سهم ملوان، ناخدا و مالک شناور که به عنوان خورشتی معروف است
12. خرید حجم بالایی از صید توسط مالکین و ملوانان برای بستگان درجه اول خود

**راهکارهای عملی برای جلوگیری از ازدحام مردم بر روی اسکله ها و خرید آسان:
1. ایجاد تناسب قیمت بین میگوی روی اسکله و بازار
2. جلوگیری از ورود خودرو یزافان و شرکت های عمل آور در ده روز اول صید به بنادر صیادی
3. کوتاه نمودن دست واسطه ها و یزافان و عوامل فروش
4. استفاده از چند مغازه در بازار برای عرضه مستقیم میگو به مردم
5. نظارت و دخالت بیشتر شورای اصناف در بازار
6. نظارت و دخالت بیشتر شورای اصناف در سطح شهر به خصوص بر روی سینی ها
7. نظارت بیشتر سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در جلوگیری از تفاوت قیمت بین بازار و اسکله
8. همکاری بیشتر صدا و سیما برای پایین آوردن التهاب خرید میگوی دریایی و تشویق مردم به خرید میگوی پرورشی
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید