شیلات و آب منطقه ای زنجان برای توسعه آبزی پروری تفاهم نامه منعقد کردند

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

شیلات و آب منطقه ای زنجان برای توسعه آبزی پروری تفاهم نامه منعقد کردند
اداره شیلات و آبزیان استان زنجان و شرکت آب منطقه ای برای توسعه و گسترش فعالیت آبزی پروری در سطح این استان تفاهم نامه منعقد کردند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان روز دوشنبه گفت: افراد علاقه مند به پرورش انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در سطح این استان که فاقد زمین و آب برای اشتغال در این حوزه هستند، می توانند از مفاد این تفاهم نامه استفاده کنند.
محمود صیاد بورانی افزود: این علاقمندان می توانند با مراجعه به شیلات و آبزیان استان زنجان یا شرکت آب منطقه ای درخواست های خود را ارایه کنند.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت پس از بررسی و تایید درخواست ها نسبت به تخصیص زمین با یک سال اجاره به علاقمندان اقدام می کند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این اراضی در بخش هایی از طول رودخانه قزل اوزن واقع شده است و علاقمندان می توانند استخرهای انواع ماهیان سردآبی یا آرتمیا و یا گرم آبی را احداث و اقدام به پرورش آبزیان کنند.

آرتمیا نوعی آبزی است سخت پوست است که در آب های شور زندگی می کند.

دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی ترین منابع آرتمیا در جهان محسوب می شود و این گونه آبزی در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

صیادبورانی ادامه داد: متوسط سود اقتصادی فعالیت آبزی پروری طی سال های اخیر حدود 40 درصد بوده است و علاقمندان با می توانند از این پس با در اختیار گرفتن اراضی حاشیه رودخانه قزل اوزن در این حوزه فعالیت کنند.

قزل اوزن رودخانه اصلی و دایمی استان زنجان محسوب می شود که 95 درصد آن در این استان جریان دارد و از کردستان سرچشمه می گیرد و از قشلاقات افشار در حومه خدابنده وارد شهرستان زنجان می شود.

این رودخانه پس از دریافت شعباتی از سجاس رود، ایجرود و پیشروی در منطقه ماهنشان شعباتی از بیانلو و با پیوستن به زنجان رود در حوالی روستای رجعین، پرآب تر می شود.

رودخانه قزل اوزن در مسیر طولانی خود در شهرستان زنجان، موجب ازدیاد رطوبت و کاسته شدن برودت هوا شده است و نقش موثری در رونق کشاورزی این منطقه دارد.

صیادبورانی اظهارکرد: استان زنجان جزو معدود استان هایی محسوب می شود که در سطح کشور این نوع تفاهم نامه را برای توسعه آبزی پروری و اشتغال منعقد کرده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: قراردادهای اجاره زمین آبزی پروری با توافق شرکت آب منطقه ای و آبزی پروری قابل تمدید است.

صیادبورانی تاکید کرد: علاقمندان به آبزی پروری در شهرستان های خدابنده، ایجرود، ماهنشان، زنجان و طارم مشمول استفاده از مزایای این تفاهم نامه هستند.

وی با اشاره به اینکه علاقمندان به این صنعت می توانند از سازه های ارزان قیمت همانند استخرهای خاکی و استخرهای قابل حمل مثل پلی اتیلن استفاده کنند.

استان زنجان در سال های اخیر رتبه اول را در ارتقای تولید انواع آبزیان به خود اختصاص داده است و افزایش تقاضا برای دریافت مجوز فعالیت گویای این واقعیت محسوب می شود.

در حال حاضر یک هزار و 700 آبزی پرور در استان زنجان به طور مستقیم در این صنعت فعال هستند.

این استان دارای 480 استخر پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی است که از این تعداد در 410 استخر، ماهیان سردآبی پرورش داده می شود.

در 45 استخر آبزی پروری انواع ماهیان گرم آبی پرورش داده می شوند که از این تعداد 35 استخر خاکی است.

از 480 استخر استان زنجان 10 استخر برای پرورش ماهیان زینتی و 9 مرکز نیز در تولید بچه ماهیان فعال هستند.

شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود، طارم، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره به ترتیب نقش مهمی در صنعت آبزی پروری این استان دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید