اجرای شیل‌گذاری در 10 رودخانه مازندران

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

اجرای شیل‌گذاری در 10 رودخانه مازندران
مدیرکل شیلات مازندران از اجرای «شیل‌گذاری» در 10 رودخانه مازندران برای تولید و تکثیر طبیعی ماهیان خزری خبر داد.
حسن حبیب‌نژاد در جلسه کارگروه شیلاتی حفظ حقوق بیت‌المال مازندران با اشاره به اینکه دریای خزر از مهم‌ترین کانون‌های اقتصادی مازندران به شمار می‌رود، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر بر اثر آلودگی‌های شیمیایی رودخانه‌‌های مازندران، میزان تولید و تکثیر گونه‌های مختلف ماهیان خزری به ویژه ماهی سفید و خاویاری کاهش یافت
مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه برای تعداد 5 هزار نفر به‌ طور مستقیم از طریق دریا در شغل صیادی، ایجاد اشتغال صورت گرفته، افزود: 95 درصد گونه‌های ماهیان اقتصادی خزر برای تولید و تکثیر حتما باید به رودخانه‌های آب شیرین بروند اما وضعیت نامطلوب رودخانه‌ها سبب شد تا تولید و تکثیر با مشکل مواجه شود.

وی تنها راهکار حفظ اشتغال را، حفظ پایدار گونه‌های آبزی دریای خزر دانست و ادامه داد: میزان استحصال ماهی سفید دریای خزر در سال 65 در کل استان به 350 تن در سال بوده که این رقم در حال حاضر به 7 هزار و 500 تن رسید.

حبیب‌نژاد تصریح کرد: ظرفیت بیولوژیکی دریای خزر این اجازه را می‌دهد که تا سقف 12 هزار تن به ظرفیت منابع آبزی دریای خزر اضافه کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه امسال 50 میلیون بچه ماهی سفید تولید مصنوعی و به دریا رهاسازی می‌شوند، عنوان کرد: برای تولید این تعداد بچه ماهی نیاز به چهار تن تخم ماهی سفید داریم که تهیه آن کار سنگینی است.

وی با اعلام اینکه از حدود 60 رشته رودخانه تعداد 23 رود شیلاتی است، گفت: در سال گذشته در چهار رودخانه شیل‌گذاری شد که این رقم، امسال در 10 رودخانه انجام می‌شود و بنابراین حفاظت از رودهای شیلاتی بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید پراکنش تولید مثل ماهیان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در کل سواحل مازندران تولید ماهی سفید داشته باشیم و یک توازن درآمدی برای تمام صیادان به وجود بیاید.

حبیب‌نژاد عنوان کرد: باید با برنامه‌ریزی درست نسبت به حیات مجدد رودخانه‌های مجدد خود دست یابند تا شاهد افزایش تولید مثل و تکثیر طبیعی ماهیان دریایی در رودخانه‌ها باشیم.

وی متذکر شد: از 15 اسفند امسال تا 15 اردیبهشت 94 برای جلوگیری از هرگونه صید ماهیان مولد که از دریا به ست رودخانه‌های مازندران می‌آیند اقدام به برپایی چادر‌هایی می‌شود و با حفاظت از این رودخانه‌ها فرایند تولید و تکثیر ماهیان به صورت طبیعی در رودخانه‌ها تامین می‌شود
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید