۸۰ درصد از بچه ماهیان تولیدی در استان مرکزی به دیگر استان‌ها صادر می‌شود

یک‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

۸۰ درصد از بچه ماهیان تولیدی در استان مرکزی به دیگر استان‌ها صادر می‌شود
مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: نزدیک به ۸۰ درصد از بچه ماهی تولید شده در استان مرکزی به استان‌های لرستان، یاسوج، شهرکرد، همدان و اصفهان صادر می‌شود.
حسن اکبری با اشاره به تعداد واحدهای تولید بچه‌ماهی قزال‌آلا در استان اظهار داشت: استان مرکزی با دارا بودن 11 واحد دارای مجوز تولید بچه ماهی قزل‌آلا از استان‌های شاخص کشور در این زمینه محسوب می‌شود.
وی افزود: سال گذشته نزدیک به 35 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استان تولید شد و استان در این بخش سهمی 7 تا 8 درصدی کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرشیلات و آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: بچه ماهی از نهاده‌های اصلی مورد نیاز برای پرورش ماهی قزل‌آلا در واحدهای پرورشی بوده، بچه ماهی 8 تا 9 ماه زمان نیاز دارد تا در واحدهای آبزی‌پروری به وزن بازاری رسد از این‌رو می‌بایست به موقع در اختیار آبزی‌پروران به ویژه آبزی پرورانی که از منابع آبی چاه‌های کشاورزی برای پرورش استفاده می‌نمایند، قرار گیرد.

اکبری با اشاره به نیاز واحدهای پرورشی ماهی قزل‌آلا در استان گفت: واحدهای پرورش ماهی قزل آلای استان سالانه به 5 تا 6 میلیون قطعه بچه ماهی نیاز دارند که کیفیت مطلوب و مناسب بچه ماهی تولیدی استان سبب شده تا نزدیک به 80 درصد از این میزان بچه ماهی تولید شده به استان‌های لرستان، یاسوج، شهرکرد، همدان، اصفهان و دیگر استان‌ها صادر شود.

وی افزود: با توجه به کمبود بچه ماهی در استان‌های هم‌جوار از تولیدکنندگان بچه ماهی قزل‌آلای استان درخواست می‌کنیم تا ابتدا نسبت به تامین بچه ماهی مورد نیاز واحدهای آبزی‌پروری استان با هماهنگی شیلات و دامپزشکی مبادرت کرده و پس از تامین بچه ماهی واحدهای آبزی‌پروری استان به عرضه بچه ماهی به خارج از استان با هماهنگی دامپزشکی اقدام نمایند.

مدیرشیلات و آبزیان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: 90 درصد از بچه ماهیان قزل‌آلای رها سازی شده در استخرهای پرورشی کشور را بچه ماهیانی تشکیل می‌دهندکه از طریق واردات تخم چشم‌زده از کشورهای فرانسه و اسپانیا در واحدهای حدواسط کشور تولید می‌شوند.

اکبری با اشاره به واردات تخم چشم‌زده گفت: متأسفانه علیرغم اینکه 2 مرکز تحقیقاتی شیلاتی ویژه ماهیان سردآبی با چند عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد، این 2 مرکز تاکنون نتوانسته در بحث اصلاح نژاد و تولید تخمی که بتواند با تخ‌های چشم‌زده وارداتی رقابت کنند توفیق چندانی داشته باشند.

وی افزود: راهکار رسیدن به این هدف، اجازه واردات مولد اصلاح نژاد شده به بخش خصوصی و فعالیت بخش خصوصی دارای شرایط در این زمینه است چرا که بخش خصوصی می‌تواند با احداث مراکز تکثیر، واردات مولد و در اختیار گرفتن بعضی از امکانات توسط دولت به رفع این مشکل به شرط تأمین زیر ساخت‌های آن توسط دولت، کمک نماید.
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید