تولید 304 هزار قطعه بچه ماهی در سیستان‌وبلوچستان

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

تولید 304 هزار قطعه بچه ماهی در سیستان‌وبلوچستان
معاون آبزی‌پروری جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون 304 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در 391 باب استخر استان تولید شده است و در تلاش هستیم این تعداد به 900 هزار قطعه بچه ماهی برسد.
عباس علیزاده سرگزی افزود: در این استخرها علاوه بر پرورش ماهی از آب خروجی آن در زمینه‌های کشاورزی به عنوان کود استفاده می‌شود.
وی وجود ماهی در استخرها را باعث حاصلخیزی زمین‌های موجود عنوان و اظهار کرد: این امر باعث صرفه‌جویی در میزان مصرف کود در زمینه کشاورزی می‌شود.
سرگزی پرورش ماهی در روستاها را یکی از دلایل افزایش سرانه مصرف ماهی در این مناطق عنوان و تصریح کرد: پرورش ماهی در مناطق روستایی علاوه بر افزایش مصرف ماهی، به سلامت جوامع روستایی نیز کمک می‌کند و باید تلاش کنیم پرورش ماهی را در روستاها افزایش دهیم .

سرگزی اظهار کرد: 17 شهرستان در کل استان به جز چابهار و کنارک زیر مجموعه اداره کل شیلات است.

معاون آبزی‌پروری اظهار کرد: امسال تقریبا 1200 قطعه بچه ماهی در منابع آبی جنوب استان پروش داده شده‌اند.

وی ادامه داد: آب بندهای جنوب استان چون سد ماشکید،چاهان، زیردان شرایط مناسبی برای پرورش ماهی گرمابی دارند.

سرگزی اظهار کرد: ماهیان گرمابی در مدت زمان کوتاهی بین 3 تا 4 ماه بالای یک کیلوگرم و در سال دوم 3تا 5 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضربیش از هزار باب استخر در استان وجود دارد که هراستخر حداقل برای یک خانواده ایجاد شغل کرده است.

وی از پرورش ماهیان سردابی از نیمه دوم سال خبر داد و اظهار کرد: با کاهش دمای هوا پرورش ماهیان سردابی شروع خواهد شد.

سرگزی افزود: زاهدان و خاش مجوز پرورش ماهی سردآبی را دارند و برای شمال استان که شرایط دمایی مناسب‌تری را دارد در حال پیگیری مجوز پرورش این گونه ماهی هستیم.

وی تصریح کرد: در زهک ماهی‌های گرمابی از جمله کپور، آمور، فیتوفاگ، بیگ‌هد و شیزو تراکس زارودنی ( ماهی سفید منطقه سیستان) تکثیر وپرورش داده می‌شود.

معاون آبزی پروری شیلات استان اظهار کرد: در هر سال حداقل دو میلیون ماهی در استان تولید می‌شود.

وی در پایان پرورش ماهی در استخرها، افزایش راندمان تولید با استفاده از مکانیزاسیون و همچنین تغییر در طراحی‌های تولید را از برنامه‌های پیش رو امسال شیلات استان عنوان کرد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید