لایروبی کانال آب بوستان ساحلی دز موجب تلف شدن تعدادی از آبزیان شد

یک‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

لایروبی کانال آب بوستان ساحلی دز موجب تلف شدن تعدادی از آبزیان شد
لایروبی کانال انحراف آب حد فاصل بوستان های رعنا و ولی عصر دزفول در پایین دست رودخانه دز توسط شهرداری موجب تلف شدن تعدادی از آبزیان رودخانه دز شد.
معاون امور شهری شهرداری دزفول روز یکشنبه گفت:از آنجا که مناطقی از رودخانه دز و اطراف پل شناور دزفول از خزه ،جلبک و نیزار پوشیده شده و منظره زشتی را بوجود آورده لذا شهرداری دزفول با هماهنگی فرمانداری اقدام به لایروبی این بخش از رودخانه نمود.
محمد ابوالحلاج با اشاره به وجود شیشه شکسته و نیز گل و لای در این بخش از رودخانه دز و صدمه وارده به افراد هنگام آبتنی بیان داشت:شهرداری دزفول برای پاکسازی و استفاده هر چه بهتر شهروندان و گردشگران در مدت پنج روز اقدام به لایروبی این بخش از رودخانه کرد.
معاون امور شهری شهرداری دزفول گفت:با استفاده از لودر ،بیل مکانیکی و هشت دستگاه کمپرسی دهها تن لجن ، گل و لای و نیزار از این قسمت از رودخانه دز جمع آوری شده و حد فاصل بوستان های رعنا و ولی عصر لایروبی شده و آماده استفاده گردشگران می باشد.

ابوالحلاج افزود:جهت استفاده هر چه بهتر شهروندان از رودخانه دز و جلوگیری از غرق شدگی در این بخش از رودخانه دز شهرداری دزفول اقدام به احداث کانالهای انحرافی آب کرده تا افراد در عمق مناسب اقدام به شنا و آبتنی کنند.

وی ضمن بی اطلاعی از مرگ تعدادی از آبزیان رودخانه دز بر اثر بستن آب ورودی به کانال بوستان ساحلی رعنا گفت:لایروبی رودخانه نقش بسزایی در جلوگیری از رشد جلبک ها و خزه ها و حفظ محیط زیست دارد.

رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد.

این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل برخی بی توجهی ها مورد تهدید پسماند و فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید