توسعه مراکز تکثير ماهيان دريايي در جنوب کشور

پنج‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

توسعه مراکز تکثير ماهيان دريايي در جنوب کشور
تا پایان برنامه ششم توسعه در هر یک از مراکز استان های ساحلی جنوب حداقل یک مرکز تکثیر ماهیان دریایی ایجاد خواهد شد.
اصر کرمی راد ، مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت : به منظور تامین بچه ماهی های مورد نیاز آب بندان ها، خورها و پشت سدها تعداد مراکز بازسازی ذخایر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و اصفهان فعالیت دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: این مراکز تکثیر تنها وظیفه تکثیر و بازسازی ماهیان بومی آن منطقه خاص را به عهده دارند.
کرمی راد عنوان کرد: در سال گذشته 60 میلیون قطعه بچه ماهی در این مراکز تکثیر و در آب بندان ها، دریاچه های پشت سد و خورها رهاسازی شد.
وی گفت: امسال نیز در استان های جنوبی کشور تکثیر گونه صبیعتی و هامور در مرکز بازسازی ذخایر خلیج فارس در استان هرمزگان واقع در شهرستان میناب بخش کلاهی در حال انجام است.
کرمی‌راد تأکید کرد: در سال جاری در مرکز بازسازی ذخایر خلیج فارس حدود 200 تا 300 هزار بچه ‌ماهی 1.5 سانتی صبیتی تولید شد که به بخش خصوصی برای پرورش ماهی در قفس انتقال یافته است.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: علاوه بر آن، هشت میلیون لارو ماهی صبیتی نیز برای تولید انبوه آماده شده است.
کرمی‌راد همچنین گفت: پرورش ماهی در قفس از رونق بالایی برخوردار شده است و تولیدکنندگان این روش دیگر دغدغه بچه‌ماهی نخواهند داشت.
مدیر د فتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت : گونه های هامور، حلوا سفید، صبیتی، راشکو و میش ماهی از جمله ماهیانی است که بازسازی ذخایر آنها در آبهای جنوبی کشور در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار دارد.
وی یادآور شد: البته گونه های صبیتی و هامور بیشتر با هدف پرورش در قفس تکثیر می شود و مقدار اندکی از آن در دریا رهاسازی خواهد شد.
کرمی راد بیان کرد: تاکنون 50 هزار قطعه مولد هامور در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پرورش در قفس گذاشته شده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: بازسازی ذخایر در آبهای شمالی قدمتی در حدود 60 سال دارد اما در جنوب این عدد به کمتر از یک دهه می رسد، بنابراین هنوز تجربه کافی برای بازسازی ذخایر در آبهای جنوبی کشور به دست نیامده است.
وی یادآور شد : تکثیر ماهیان جنوب به بیوتکنیک بالایی نیاز دارد که کارشناسان شیلات کشور ما هنوز به دانش کافی برای تکثیر فراوان این گونه ها دست نیافته اند.
وی گفت: هم اکنون مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر خلیج فارس کلاهی به عنوان تنها مرکز فعال در جنوب کشور مطرح است.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار امیدواری کرد با ایجاد این مراکز و از سوی دیگر دستیابی به دانش تکثیر انبوه این گونه ماهیان همچون آبهای شمالی کشور شاهد تکثیر حجم انبوه ماهیان دریایی در جنوب باشیم.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید