هیچ موردی از بیماری VHS در مزارع پرورش آبزیان استان مرکزی مشاهده نشده است

سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

هیچ موردی از بیماری VHS در مزارع پرورش آبزیان استان مرکزی مشاهده نشده است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا مزارع پرورش آبزیان استان به بیماری VHS مشاهده نشده است.
مهدی جانمحمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: VHS بیماری ویروسی قزل‌آلای رنگین‌کمان است که در بین ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی که از آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها استفاده می‌کنند، به صورت فصلی بروز پیدا می‌کند.
وی با اشاره به وجود بیش از 8 میلیون تخم چشم‌زده (تخم ماهی) در سه ماه گذشته در استان، تصریح کرد: در سه ماه اخیر همزمان با طرح ملی از تمامی مزارع فعال پرورش آبزیان استان نمونه‌گیری برای تشخیص بیماری VHS انجام شده است که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد بیماری در 185 مزرعه پرورش آبزیان در استان یافت نشده است.
وی افزود: در این مدت 8 میلیون و 327 هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان شده که در این میان 56 کانون بیماری تشخیص داده شده است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی همچنین از مصرف 62 میلیون دز واکسن مصرف شده در سالن‌های مرغداری در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.

جانمحمدی با اشاره به وضعیت زنبورستان‌های استان گفت: تعداد 638 واحد زنبورداری و 65 هزار و 484 کلنی در استان وجود دارد که از این تعداد 2828 کلنی زنبورستان مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

وی گفت: طی سه ماه گذشته از 38 واحد زنبورستان در استان مرکزی نمونه‌برداری شده و 155 مورد تحت آزمایش قرار گرفته‌اند، همچنین تعداد 18 واحد زنبورستان به عنوان کانون‌های مبتلا شناخته شده‌اند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید