هنوز در تولید تخم چشم‌زده قزل‌آلا موفق نشده‌ایم

سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

هنوز در تولید تخم چشم‌زده قزل‌آلا موفق نشده‌ایم
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دو مرکز تحقیقاتی شیلاتی خاص ماهیان سردآبی با چندین عضو هیات علمی در کشور وجود دارد، این دو مرکز تاکنون نتوانسته‌اند در بحث اصلاح نژاد و تولید تخمی که بتواند با تخم‌های چشم زده وارداتی رقابت کنند، توفیق چندانی داشته باشند.
حسن اکبری گفت: استان مرکزی با داشتن 11 واحد دارای مجوز تولید بچه ماهی قزل‌آلا یکی از استان‌های شاخص کشور در زمینه تولید بچه ماهی به شمار می‌رود.
وی افزود: در سال 93 حدود 35 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در این استان تولید شد که از این لحاظ استان مرکزی سهمی هفت تا هشت درصدی از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.
اکبری با اشاره به نیاز پنج تا 6 میلیون قطعه‌ای واحدهای پرورش ماهی قزل‌آلای استان به بچه ماهی در طول سال، گفت: کیفیت مطلوب و مناسب بچه ماهی تولیدی استان باعث شده تا حدود 80 درصد از این میزان بچه ماهی تولید شده به سایر استان‌ها از قبیل لرستان، یاسوج ، شهر کرد، همدان، اصفهان و ... صادر شود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با توجه به کمبود بچه ماهی در استان‌های همجوار از تولیدکنندگان بچه ماهی قزل‌آلای استان خواست تا ابتدا نسبت به تامین بچه ماهی مورد نیاز واحدهای آبزی‌پروری استان با هماهنگی شیلات و دامپزشکی اقدام کنند، سپس به عرضه بچه ماهی به خارج از استان با هماهنگی دامپزشکی بپردازند.

وی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد از بچه ماهیان قزل‌آلای رهاسازی شده در استخرهای پرورشی کشور را بچه ماهیانی تشکیل می‌دهند که از طریق واردات تخم چشم‌زده از کشورهای فرانسه و اسپانیا در واحدهای حد واسط کشور تولید می‌شوند،‌ گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دو مرکز تحقیقاتی شیلاتی خاص ماهیان سردآبی با چندین عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد، این دو مرکز تاکنون نتوانسته‌اند در بحث اصلاح نژاد و تولید تخمی که بتواند با تخم‌های چشم زده وارداتی رقابت کنند، توفیق چندانی داشته باشند.

اکبری راهکار رسیدن به این هدف را صدور مجوز واردات مولد اصلاح نژاد شده برای بخش خصوصی و فعالیت بخش خصوصی دارای شرایط در این زمینه بیان کرد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند با احداث مراکز تکثیر، واردات مولد و در اختیار گرفتن بعضی از امکانات با کمک دولت به رفع این مشکل کمک کند، البته به شرط اینکه زیرساخت‌های لازم توسط دولت فراهم شود.

بچه‌ماهی از نهاده‌های اصلی مورد نیاز جهت پرورش ماهی قزل‌آلا در واحدهای پرورشی بوده و از آنجاکه بچه ماهی برای رسیدن به وزن بازاری حدود 8 تا 9 ماه زمان نیاز دارد، برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد که بچه ماهی‌ها به موقع در اختیار آبزی‌پروران بویژه آبزی‌پرورانی که از منابع آبی چاه‌های کشاورزی برای پرورش استفاده می‌کنند، قرار گیرند.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید