برای رهاسازی بچه ماهی در دریاچه هامون کمبود نداریم

چهار‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

برای رهاسازی بچه ماهی در دریاچه هامون کمبود نداریم
مدیرکل شیلات سیستان گفت: به اندازه کافی بچه ماهی در مرکز تکثیر بچه ماهی شهرستان زهک تولید شده است و برای رهاسازی در دریاچه کمبود بچه ماهی وجود ندارد
محبعلی سیستانی افزود: در حال رصد وضعیت آبی دریاچه هامون هستیم تا در صورت رسیدن دریاچه به پایداری اکولوژیکی بتوانیم نسبت به رهاسازی بچه ماهی با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط به خصوص اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اقدام کنیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه با همت کارشناسان اداره کل شیلات سیستان به اندازه کافی بچه ماهی در مرکز تکثیر بچه ماهی شهرستان زهک تولید شده است و برای رهاسازی در دریاچه کمبود بچه ماهی نداریم.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های کارشناسی هم‌اکنون شرایط دریاچه به سطح ایده‌ال برای رهاسازی بچه ماهی نرسیده است
سیستانی اظهار کرد: با توجه به وقفه دوساله‌ای که در اجرای پرورش ماهیان سردابی اتفاق افتاده بود در زمستان سال گذشته با همکاری اداره‌کل دامپزشکی استان نسبت به پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای دو شهرستان خاش و زاهدان اقدام شد و در فروردین‌ماه بیش از 11 تن ماهی قزل آلا از استخرهای ذخیره ماهی این دو شهرستان برداشت و به بازارهای مصرف استان عرضه شد.

وی در پاسخ به این‌که پرورش ماهی قزل‌آلا در استان به چه شکل است، عنوان کرد: این گونه ماهی در ماه‌های سرد سال به خصوص پاییز و زمستان که دمای آب به پائین‌تر از 20 درجه سانتی‌گراد می‌رسد پرورش می‌یابد و عموماً زمان برداشت قزل آلا در استان از اواخر اسفندماه شروع و تا پایان فروردین‌ماه به طول می‌انجامد.

وی با بیان این‌که بهره‌برداران و متقاضیانی که تمایل به پرورش ماهی دارند باید حداقل دارای زمین واجد اسناد مالکیت قانونی و منبع تأمین آب دارای مجوز قانونی باشند، تصریح کرد: خوشبختانه در سال 93-94 با پیگیری‌های انجام شده احداث بیش از 100 استخر در سطح استان در دستور کار قرار دارد که نسبت به سال گذشته بیش از 300 درصد رشد دارد.

سیستانی یکی از مهم‌ترین مشکلات آبزی‌پروران را تأمین نهاده‌های تولیدی مثل بچه ماهی و خوراک آبزیان عنوان کرد و گفت: متأسفانه استان فاقد کارخانه تولید خوراک آبزیان می‌باشد که می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

وی همچنین در خصوص تأمین بچه ماهی افزود: تدابیر خوبی برای افزایش تولید بچه ماهی در بزرگترین مرکز تکثیر ماهیان بومی زهک انجام شده و مقدمات ایجاد کارگاه تکثیر بچه ماهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سایر شهرستان‌ها به‌خصوص شهرستان ایرانشهر در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان افزود: در نیمه‌ی دوم سال گذشته بیش از یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی در منابع آبی استان(آب بندان‌ها، دریاچه‌ها و ... ) رهاسازی شده که امید می‌رود در پایان سال جاری و ابتدای سال آینده شاهد جهش تولید ماهیان گرمابی باشیم
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید