ایران جایگاه دوم صید تن ماهی را در اقیانوس هند دارد

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید
ایران جایگاه دوم صید تن ماهی را در اقیانوس هند دارد
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: ایران بعد از هندوستان جایگاه دوم صید تن ماهی را در اقیانوس هند به خود اختصاص داده است.
علی اصغرمجاهدی ' روزسه شنبه در نخستین نشست تخصصی صنایع دریایی با موضوع ظرفیت های صنایع دریایی در توسعه اقتصادی کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اکنون سالانه درکشور 514 هزار تن ازدریا بهره برداری می شود.
صید در دریای خزر در حال افول است
مجاهدی درعین حال گفت : در برداشت از منابع دریایی شمال(خزر) محدودیت جدی داریم .علاوه براین منابع ساحلی این منطقه عملا موقعیت توسعه ندارد .

وی با اشاره به اینکه از سال 2010 صید ماهی خاویاری از سوی سران 5 کشور ممنوع اعلام شده است بیان کرد: دردریای خزر ما به هیچ وجه موقعیت صید نداریم و این موقعیت به دلایل طبیعی در حال افول است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران یادآور شد: اکنون برداشت ماهیان سردسیر در سواحل کشور حدود 30 هزار تن است درحالی که می توان این مقدار را تا 100 هزار تن افزایش داد .

مجاهدی گفت: ماهیانی در آبهای عمیق 200 متری وجود دارند، که می توان بین 200 تا 300 تن در سال از آنها برداشت کرد اما اکنون رقم برداشت سالانه به 10 تا 25 تن می رسد. بنابراین شیلات باید برای توسعه در این زمینه گام های جدی بردارد.

وی توضیح داد:در حال حاضر حمایت از شناورهای پشتیبان و تدارکاتی در دستور کار است، زیرا یک سوم ظرفیت شناورها صرف تخلیه صید می شود، این درحالی است که ما باید به سمتی برویم که با پشتیبانی این شناورها عملیات صید رابیش از گذشته افزایش دهیم .

*** بیش از 50 درصد تجارت آبزیان دنیا در کشور های آسیایی است

مجاهدی با بیان اینکه آمار نشان می دهد که چین ، مالزی و هند رتبه های اول تا سوم را در بین پنج کشور نخست دنیا در تجارت آبزیان دارند گفت: حضور کشورهای آسیایی در این جدول نشان می دهد که صنعت دریایی ، صنعت پیچیده ای نیست .

وی افزود: اکنون اتحادیه اروپا 36 درصد واردات آبزیان دنیا را دارد. ژاپن و آمریکا هم 27 درصد از این واردات جهانی را به خود اختصاص داده اند. این آمار حاکی از آن است ظرفیت جهانی خوبی برای توسعه این صنعت در کشور وجود دارد

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید