رهاسازی 9میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های رودسر

شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

رهاسازی 9میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های رودسر
رییس اداره شیلات رودسر از اجرای رهاسازی 9میلیون قطعه بچه ماهی سفید برای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در رودخانه های این شهرستان خبر داد
علی اکبر قربان نیا روز شنبه در جریان بازدید از روند رها سازی ماهیان در رودخانه خشکرود کلاچای رودسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه رها سازی این بچه ماهیان در چند مرحله صورت می گیرد، بیان کرد: از مرحله نخست این طرح که نیمه اول تیرماه جاری آغاز شده تاکنون هشت میلیون و 500 هزار قطعه از این ماهیان در این رودخانه رها سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه در سالجاری برای اولین بار بطور همزمان پروژه تکثیر طبیعی و مصنوعی ماهی سفید پس از طی یک دوره عملیات بهاره در شرق گیلان - رودسر اجرایی شده اضافه کرد: این تعداد قطعه بچه ماهیان پس از طی مراحل تکثیر در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت به رودخانه خشکرود که موطن اصلی این لاروها بوده رها سازی شده است.
به گفته قربان نیا نتایج حاصله از تکثیر طبیعی ماهی سفید بدلیل شرایط هیدرو بیولوژی مناسب رودخانه و وجود بیوماس (منابع غذایی طبیعی) در بستر خشکرود نیز قابل توجه بوده و طی نمونه برداری های انجام شده توسط کارشناسان پژوهشکده آبزی پروری گیلان با موفقیت بالایی همراه بوده است.

وی در ادامه همچنین از تامین و رهاسازی بچه ماهی سوف - ماهی غضروفی (فیل ماهی) در مکان های واجد شرایط در شهرستان های رودسر و املش طی سالجاری خبر داد و هدف از این مجموعه فعالیت ها را جبران صید از ذخایر دریا و حفظ تنوع ژنتیکی ماهیان بومی برای نسل های آینده ذکر کرد.

رییس اداره شیلات شهرستان های رودسر و املش، توسعه و گسترش موضوع بازسازی ذخایر را در شهرستان مورد تاکید قرار داده و از مردم منطقه خواست در تحقق آن با برنامه های پیشگیری از صید غیر مجاز و آلودگی های رودخانه ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه از توسعه کمی و کیفی مطلوب آبزی پروری در این شهرستان ها اشاره و تصریح کرد: هم اکنون به دلیل وجود مزارع متعدد پرورش ماهی در رودسر و املش به تعداد 150 مزرعه با مجموع تولید 1000 تن آبزیان گرمابی و سردابی پروتئین مورد نیاز به سهولت در دسترس مردم قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد در صورت تامین منابع تسهیلاتی مورد نیاز به میزان 25میلیارد تومان شرایط لازم را برای احداث 20مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت 250تن اجرایی خواهد شد.

شهرستانهای رودسر و املش در شرق مرکز استان گیلان قرار دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید