337 ميليون قطعه انواع ماهيان استخواني در آبهاي خزر رهاسازي مي شود

شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

337 ميليون قطعه انواع ماهيان استخواني در آبهاي خزر رهاسازي مي شود
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت : امسال 337 میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی در آبهای خزر رهاسازی می شود.
ناصر کرمی راد ، مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت : طرح بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در سال 94 با استقرار گروه های بازسازی ذخایر و کارشناسان شیلات استان های گیلان و مازندران از
پانزدهم اسفند ماه سال گذشته در رودخانه های منتهی به دریای خزر اغاز شده است.
وی ادامه داد: این کارشناسان در هشت رودخانه گیلان و پنج رودخانه مازندران اقدام به صید مولدین ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید می کنند.
کرامی راد با اشاره به اینکه تداوم صید و صیادی در آبهای خزر به طول کامل مرهون بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی است، گفت: اگر بازسازی ذخایر آبزیان در شمال کشور صورت نمی گرفت، میزان صید ماهیان به هیچ عنوان برای صیادان راضی کننده نبود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر از صد درصد صید انواع ماهیان استخوانی دریای خزر، 70 درصد صید به ماهی سفید اختصاص دارد.
کرمی راد از افزایش رهاسازی بچه‌ماهی به‌منظور بازسازی ذخایر دریایی در سال جاری خبر داد و گفت: پارسال 220 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در دریای خزر رهاسازی شد که سال جاری به 284 میلیون قطعه رسید.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، رهاسازی انواع ماهیان استخوانی شامل کپور دریایی و تالابی، کلمه، سوف، ماهی آزاد و سفید در سال جاری از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان کرد : حدود 170 میلیون از بچه ماهیان رهاسازی‌شده سفید است و از آنجا که مطابق ردیابی‌های انجام‌شده مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی میزان ماهی کپور در دریای خزر از کاهش برخوردار بود ، رهاسازی آن به 55 میلیون قطعه رسید.
کرمی‌راد ادامه داد: حدود 25 میلیون قطعه ماهی کلمه و سه میلیون و 50 هزار قطعه ماهی خاویاری در دریا رهاسازی شد که در کل از افزایش 40 میلیون قطعه‌ای انواع ماهیان رهاسازی‌شده در دریای خزر برخوردار بودیم.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران اعلام کرد : در برنامه پنجم توسعه باید 337 میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی در آبهای شمالی کشور رهاسازی شود.
وی گفت: با توجه به وضعیت کم آبی، آلودگی رودخانه ها، برداشت شن و ماسه و صید بی رویه باعث شده است ماهیان برای ازدیاد به رودخانه ها مهاجرت کند.
کرمی راد اظهار داشت: به همین دلیل صید مولد در ورودی رودخانه ها و تکثیر مصنوعی از طریق هورون تراپی در دستور کار اداره کل های بازسازی ذخایر استان های شمالی کشور قرار گرفته است.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد : هم اکنون تعداد هشت مرکز تکثیر و بازسازی آبزیان در سه استان شمالی کشور فعال است.
وی گفت : دو مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در استان گلستان ، دو مرکز تکثیر و بازسازی مشترک ماهیان استخوانی و ماهیان خاویاری در استان مازندران و دو مرکز تکثیر و بازسازی مشترک ماهیان استخوانی و خاویاری در استان گیلان فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: پاییز سال گذشته صید مولدین ماهی آزاد در گیلان و مازندران به شدت افزایش یافت به طوری که کارشناسان شیلات موفق به صید 850 قطعه مولد ماهی آزاد شدند
و در سال 94 تا کنون بیش از دو میلیون و 150 هزار قطعه ماهی آزاد تکثیر و رهاسازی شده است.
وی گفت : پارسال در مجموع سال یک میلیون قطعه ماهی آزاد تکثیر و رهاسازی شده بود.
مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران تاکید کرد : این افزایش چشمگیر در میزان صید مولدین گونه آزاد مربوط به تداوم فعالیت های تکثیر و بازسازی این گونه در سال های اخیر بوده است.
وی تاکید کرد: تکثیر ماهیان استخوانی در سال 94 نسبت به سال گذشته از رشد نسبی خوبی برخوردار بوده است.
به گفته کرمی راد، رشد تکثیر ماهیان استخوانی در مراکز تکثیر استان مازندران بیشتر بوده است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید