کاربست ضدعفونی کننده های مجاز آبزیان در برنامه دامپزشکی استان مرکزی

سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

کاربست ضدعفونی کننده های مجاز آبزیان در برنامه دامپزشکی استان مرکزی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: این اداره کل برنامه تشویق تولید کنندگان تخم ماهی و بچه ماهی استان، برای حذف ماده سمی مالاشیت گرین و جایگزینی آن با ضدعفونی کننده های مجاز را در بازه های زمانی معین به صورت رایگان در دست انجام دارد.
محسن شانقی افزود: استفاده غیراصولی و بی رویه از ماده مالاشیت گرین در ضدعفونی استخرهای بچه ماهی، بستر ذخیره و رسوب این ترکیب خطرناک و سمی در بافت های آبزیان را فراهم می کند که می تواند هنگام مصرف غذایی توسط انسان به بدن او منتقل شده و عامل بیماری زایی باشد.
وی بیان کرد: بر این اساس استفاده از ماده مالاشیت گرین از دو سال گذشته در بحث داروشناسی سازمان دامپزشکی کشور ممنوع اعلام شده و از ابتدای امسال دامپزشکی استان موظف شده در صورت مشاهده استفاده از آن واحدهای تولیدی خاطی را به مراجع قضایی معرفی کند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با آزمایش های انجام شده از استخرهای پرورش ماهی در استان و ارسال نمونه ها به سازمان دامپزشکی کشور هیچ موردی مبنی بر استفاده از ماده مالاشیت گرین و سایر بیماری های ویروسی در تولیدات ماهی استان مشاهده نشده است.

دکتر شانقی گفت: بهترین زمان کنترل استفاده از ماده مالاشیت گرین در مزارع تولید بچه ماهی ها است و این ماده خطرناک در مزارع پرورش ماهی کاربردی ندارد چرا که ضد عفونی در این استخرها به وسیله آب نمک و دیگر مواد ضد عفونی کننده انجام می شود.

دکتر شانقی افزود: عمده دلیل استفاده از این ماده در استخرهای تولید بچه ماهی در کشور تفاوت قیمت آن نسبت به دیگر ضد عفونی کننده ها از جمله هالامید و کلرامین است.

مالاشیت گرین به عنوان ماده ضد عفونی کننده استخرهای پرورش بچه ماهی ها به خصوص ماهی قزل آلا است که از بروز بیماری های ویروسی و قارچی در بین بچه ماهی ها جلوگیری می کند و در انسان ایجاد سرطان می کند.

سرانه مصرف انواع آبزیان در کشور هشت و نیم کیلوگرم است که این رقم در استان مرکزی به هفت و هشت صدم کیلوگرم می رسد.

بیش از یکهزار نفر در صنعت آبزی پروری استان مرکزی اشتغال به کار دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید