111 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی از استان مرکزی به خارج کشور صادر شد

چهار‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

111 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی از استان مرکزی به خارج کشور صادر شد
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 111 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در سال جاری از این استان به خارج کشور صادر شد.
حسن اکبری افزود: استان مرکزی به عنوان قطب تولید آبزیان زینتی کشور شناخته می شود و صادرات ماهیان زینتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن دو برابر شده است.
وی ادامه ادامه داد: آبزیان زینتی صادراتی استان مرکزی به کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان صادر شده است.
وی اظهار کرد: ارزش ریالی صادرات بچه ماهی های زینتی از ابتدای سال جاری تا کنون به مرز 190 هزار دلار رسیده است
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: در نیمه نخست پارسال در مجموع 110 هزار قطعه انواع بچه ماهی زینتی از این استان به بازارهای خارجی صادر شده بود.

اکبری یادآور شد: بیشترین صادرات بچه ماهی های زینتی استان مرکزی را گونه 'سیچ لایت ' تشکیل می دهد که کانون تولید آن در شهرستان محلات است.

وی توضیح داد: 30 گونه مختلف از بچه های ماهی های زینتی در استان مرکزی پرورش داده می شوند که 27 گونه بازار پررونق فروش خارجی دارند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ابلاغ آیین نامه جداسازی اماکن دامی با سکونتگاه ها مهمترین دغدغه و چالش پیش روی فعالان عرصه آبزی پروری به ویژه کارگاه های تولید ماهی زینتی است.

اکبری اظهار کرد: با توجه به سرمایه اندک فعالان این بخش و لزوم حمایت از مقوله اقتصاد مقاومتی لازم است تا مسوولان دامپزشکی با بازنگری در این آیین نامه، زمینه رشد و شکوفایی صنعت آبزی پروری استان مرکزی را فراهم آورند.

وی گفت: استان مرکزی به واسطه ابلاغ آیین نامه جداسازی اماکن دامی با سکونت گاه ها، با چالش های متعددی بر سر راه تولید مواجه شده و کارگاه های کوچک خانگی تولید ماهیان زینتی با رکود مواجه شده اند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان مرکزی بیان کرد: با وجود محدودیت های پیش روی فعالان آبزی پروری و آیین نامه های دست و پا گیر در حوزه آبزی پروری، 90 درصد از صادرات رسمی ماهیان زینتی کشور از استان مرکزی انجام می شود.

براساس برنامه ریزی مدون، امسال تعهد تولید آبزیان پرورشی در استان مرکزی دو هزار و 495 تن است.

بیش از 900 نفر در صنعت آبزی پروری استان مرکزی اشتغال دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید