پرورش زالوی طبی در گیلان ‌

دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

پرورش زالوی طبی در گیلان ‌
پروژه تکثیر و پرورش زالوی طبی در شهرستان فومن افتتاح شد
کارگاه تکثیر و پرورش زالوی طبی در روستای کمامردخ از توابع شهرستان فومن با حضور معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نماینده شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و سایر رؤسای ادارات شهرستان افتتاح و بهره‌برداری شد.
ین کارگاه اولین پروژه پرورش زالوی طبی در گیلان است و برای راه اندازی آن بیش از 150 میلیون تومان هزینه شده است که 60 میلیون تومان آن تسهیلات بانکی و مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان وام بلاعوض از اداره کل شیلات استان به این کارگاه اختصاص یافته است.

‌مدیرکل شیلات گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: باتوجه به اینکه زالو در طبیعت صید و در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه ضرورت پرورش این نرم‌تن برای استفاده درمانی دو چندان شده است.

اسحاق شعبانی افزود: پرورش زالو از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور سه تا سه هزار و 500 ریال به فروش می‌رسد که قیمت این آبزی در اروپا چهار تا شش دلار است.

وی با تاکید بر گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش اینگونه از نرم‌تنان گفت: امید است با توسعه پرورش زالو، شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش درآمد اقتصادی روستاییان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و در کف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شود. با سرمایه اندک پنج تا 10 میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت.

وی متذکر شد: با استفاده از گنجینه طب سنتی کشور که در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان قرار دارد، می‌توان این ظرفیت بکر و کمتر شناخته شده را به آسانی به کار گرفت و از آن، هم در راه شناساندن ایران و فرهنگ طبی‌اش به جهان بهره برد و هم در سود سرشار اقتصادی که نصیب مردم کشور می‌شود، شریک شد و از سوی دیگر معضل بیکاری جوانان را کمی مدیریت کرد؛ چراکه به‌طور حتم ایجاد بنگاه‌های تولیدی این‌چنینی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی نسل جوان داشته باشد
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید