رهاسازی 1.6 میلیون قطعه ماهی در دریاچه سد شهید کاظمی سقز

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

رهاسازی 1.6 میلیون قطعه ماهی در دریاچه سد شهید کاظمی سقز
مدیر جهاد کشاورزی سقز از راهسازی و پرروش سالانه یک‌میلیون و 600 هزار قطعه بچه ماهی در دریاچه سد شهید کاظمی سقز خبر داد
محمد پیشداد صبح امروز در حاشیه رهاسازی بچه ماهی دریاچه سد شهید کاظمی در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: سالانه یک‌میلیون و 600 هزار قطعه بچه ماهی در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی روستای گردیگلان رهاسازی و بعد از 4 ماه پرورش به سد شهید کاظمی انتقال داده می شود.
وی هدف از اجرای این مهم را ایجاد اشتغال، افزایش تولید پروتئین و بهبود تغذیه مردم منطقه دانست و گفت: استفاده و بهره‌برداری بهینه از امکانات موجود، افزایش درآمد برای روستائیان، کاهش فصل بیکاری در منطقه و ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در صنایع جنبی از دیگر اهداف اجرای این مهم است.
وی اضافه کرد: هرساله به منظور تقویت منابع آبزیان این شهرستان تعداد زیادی قطعه بچه ماهی از خانواده کپورماهیان، کپور، آمور، فیتوفاک و بیگ‌هد با وزن 10 گرم در استخرهای پرورش بچه‌ماهی گردیگلان رهاسازی می‌شود.
پیشداد عنوان کرد: در این راستا به منظور بازسازی ذخایر ماهیان پرورشی و تطابق آن با محیط‌ زیست و شرایط محیطی بیشتر و بالا رفتن درصد بازماندگی، بچه‌ماهی با میانگین وزن 10 گرم به صورت یارانه‌ای در استخرهای مجتمع رهاسازی شده و با رسیدن به وزن 50 گرم به سد شهید کاظمی منتقل می‌شوند.
وی ادامه داد:بچه ماهی‌های رهاسازی شده در استخر گردیگلان پس از چهار ماه نگهداری به محل سد شهید کاظمی انتقال داده می‌شود تا در هنگام صید منبع درآمدی برای 300 صیاد این شهرستان باشند.
مدیر جهاد کشاورزی سقز عنوان کرد: تعداد 14 استخر یک‌هکتاری و 3 استخر نیم هکتاری در این شهرستان فعال است.

پیشداد ادامه داد: این امر علاوه بر مزایای فوق موجب کاهش هزینه حمل و نقل و تلفات ناشی از آن و همچنین به حداقل رساندن انتقال بیماری‌های غیربومی می‌شود.

وی گفت: 5 منبع آبی شامل رودخانه‌های چم سقز، سنته، آدنان، ساروق، سیمینه رود و همچنین سد شهید کاظمی با ذخیره بیش از 550 میلیون متر مکعب که در حال افزایش به 800 میلیون مترمکعب است در سطح شهرستان سقز وجود دارد.

به گفته وی، تعداد زیادی چشمه و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بستر بسیار مناسبی برای تولید و پرورش آبزیان در شهرستان سقز را فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی سقز عنوان کرد: با احداث سد چراغ‌ویس و بهره‌برداری از آن نیز به ظرفیت‌های موجود برای تولید آبزیان در شهرستان سقز افزوده خواهد شد.

پیشداد با عنوان اینکه تعاونی صیادان شهرستان سقز از سال 74 تاسیس شده است گفت: بزرگ‌ترین مشکل این تعاونی بحث بیمه اعضای آن است.

به گفته وی، فعالیت 6 ماه در سال این حوزه موجب ایجاد مشکل در زمینه بیمه اعضا شده است که امیدواریم در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شود.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید