مشکلات حل نشده پرورش دهندگان میگو در بوشهر /گ

یک‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

مشکلات حل نشده پرورش دهندگان میگو در بوشهر
فعالان عرصه پرورش میگو دراستان بوشهر می گویند: با وجود پیگیری های زیاد چند سال اخیر برای حل مشکلات این صنعت اما این گره ها همچنان سر به مهر باقی مانده و گشودن آنها در گروه عزم و اراده قوی مسوولان است.
آنان درنشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در بوشهر، رکود صادرات، تامین نشدن زیرساخت های برق و آب سایت ها، جلوگیری از واردات مولد، پرداخت نشدن تسهیلات برای توسعه و مکانیزه کردن طرح ها، مشکلات بیمه استخرها و نیروهای کار و مالکیت سایت ها را از مشکلات حل نشده دراین بخش عنوان کردند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر گفت: به منظور رونق بازار صادرات میگوی پرورشی استان بوشهر مسوولان باید تا رسیدن به نتیجه مطلوب این مهم را پیگیری کند.
امیر شهریاری افزود: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در این زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی توسعه صنعت آبزی پروری امری ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات توسعه ای و تکمیلی برای مکانیزاسیون طرح های پرورشی بیان کرد: مکانیزاسیون سایت های پرورش میگو علاوه بر کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری تولید حفظ منابع آب و خاک را به دنبال دارد.

وی با بیان این که واردات مولد از خارج برای صنعت پرورش میگو ضروری است، ادامه داد: صادر نکردن مجوز واردات مولد از کشورهای آسیایی توسط سازمان دامپزشکی کشور از جمله مشکلاتی است که دامنگیر واحدهای پرورش میگو شده است.

شهریاری بیان کرد: دلیل صادر نکردن مجوز یاد شده بروز بیماری مرگ زودرس میگو (EMS ) در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله تایلند، سنگاپور و اندونزی است ولی با وجود تایید آزمایشگاه های معتبر دامپزشکی کشورهای صادر کننده مولد، باز سازمان دامپزشکی از صدور مجوز واردات آن جلوگیری می کند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت برق رسانی و آبرسانی به سایت های پرورش میگو اظهارکرد: با توجه به قانون اجرای زیرساخت های مجتمع های تولیدی و مصوبه هیات دولت باید از ظرفیت های قانون برطرف کردن موانع تولید در زمینه برق رسانی و آبرسانی به سایت های پرورش میگو اقدام شود.

شهریاری یادآورشد: واحدهای فرآوری میگو در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی قرار دارند از این رو برای برطرف کردن موانع تولید و کاهش هزینه های انجام شده در این طرح ها می توان نرخ برق مصرفی آن را با تعرفه کشاورزی محاسبه کرد.

وی افزود: براساس قانون برای واگذاری سند مالکیت مزارع پرورش میگو باید 25 درصد از زمین واگذار شده به فضای سبز تبدیل شود.

شهریاری گفت: با توجه به این که زمین های این طرح قابلیت کشت هیچ گیاه و درختی را ندارند و منابع آبی برای این مقوله در دسترس نیست این موضوع باعث صادر نشدن سند مالکیت برای برای مالکان شده است.

وی اضافه کرد: با ورود وزارت جهاد کشاورزی برای صدور سند مالکیت برای سایت های پرورش میگو و مرکز تکثیر به دلیل واقع شدن برخی از سایت ها در حوزه طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی صدور سند یا انجام نشده و یا فرایند آن به کندی صورت می گیرد.

یکی دیگر از پرورش دهندگان میگوی پرورشی در استان بوشهر گفت: نرخ حق بیمه تامین اجتماعی(سهم کارفرما) برای واحدهای پرورش دهنده میگو در استان بوشهر در طول سال متغیر است.

محمد قدسی با اشاره به این که نرخ حق بیمه سهم کارفرما در بخش کشاورزی 10 درصد است، بیان کرد: این در حالی است که در استان بوشهر دربرخی شهرستانها شش ماه از تولید با نرخ 10 درصد و مابقی سال با نرخ 30 محاسبه می شود.

وی ادامه داد: در سال 84 به دلیل بیماری لکه سفید میگو هزینه اجاره استخرهای پرورش میگو پرداخت نکردیم اما اکنون این مطالبات را باید به نرخ روز پرداخت کنیم.

مدیرعامل اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر گفت: در زمینه اجاره بهای زمین های طرح های پرورش میگو در چند سال اخیر به صورت سلیقه ای عمل می شود.

محمدرضا عباسی ادامه داد: با توجه فرسوده شدن زیرساخت های سایت های پرورش میگو باید مرمت و بازسازی اقدام لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به این که مالکان طرح های پرورش میگو قادر به مرمت و بازسازی سایت ها نیستند حمایت دولت برای تحقق این مهم ضروری است.

عباسی ادامه داد: بانک کشاورزی تهدید کرده است در صورت مشخص نشدن وضعیت اقساط تسهیلات سال 93 واحدهای پرورش میگو تا یک ماه آینده، با آنها برخورد قضایی می شود از این رو باید در این زمینه به پرورش دهندگان فرصت لازم داده شود.

یکی از صادرکنندگان میگوی پرورشی گفت: با توجه به این که برخی کشورها بدون داشتن کد اتحادیه اروپا اقدام به صادرات آبزیان می کنند، این امکان برای صادرکنندگان بوشهری نیز فراهم شود.

حسین زارعی ادامه داد: با توجه به بالا بودن تعرفه صادرات میگوی پرورشی به کشور چین باید این موضوع در اتاق بازرگانی ایران و چین مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر سایت پرورش میگوی مند گفت: منطقه ویژه اقتصادی بوشهر سند مالکیت برخی از سایت های پرورش میگو را صادر کرده ولی برخی از آنها را بلاتکلیف گذاشته است.

وی در ارتباط با موضوع رقابت پذیری میگوی پرورشی دربازار بیان کرد: هزینه دو برابری برای تامین غذای میگو و بیش از یک دلاری برای بسته بندی میگو باعث کاهش رقابت پذیری این محصول شده است.

حاجبی بیان کرد: 15میلیارد و 500 میلیون ریال قسط به یکی از بانکها پرداخت کرده ایم ولی با این وجود تاکنون اقدامی برای آزاد کردن وثیقه ملکی نکرده اند.

رییس شعب بانک کشاورزی استان بوشهر گفت: از دهه 80 تاکنون 230 طرح پرورش میگوی این استان از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کرده اند.

محمد حسن رزاق پور بیان کرد: با توجه به تمدید چند ساله مهلت پرداخت اقساط طرح های میگوی پروری دیگر امکان تمدید زمان پرداخت بدهی ها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به بازار خوب محصولات میگو درسال گذشته میزان بدهی این طرح ها به بانک یک نهم میزان فروش آنها بوده که تاکنون پرداخت نشده است.

استاندار بوشهر گفت: به منظور رونق بازار میگوی پرورشی استان بوشهر برطرف کردن موانع صادرات این محصول را بطور جدی دنبال می کنیم.

مصطفی سالاری با اشاره به این که استان بوشهر قطب تولید میگوی پرورشی کشور است ادامه داد: برخی از شرکت های صادر کننده آبزیان نیز که برای صادرات با مشکل نداشتن کد اتحادیه اروپا روبرو هستند باید برای گرفتن این کد تلاش کنند.

وی اضافه کرد: در صورت رعایت استاندارد مورد نیاز اتحادیه اروپا برای صادرات میگو کیفیت این محصول ارتقا یافته و باعث رونق بازار میگوی کشور و بویژه استان بوشهر می شود.

وی با اشاره به این که مدت زمان اعتبار کد اتحادیه اروپا شش ماه است، یادآورشد: هزینه بالای گرفتن کد اتحادیه اروپا فقط برای بار اول دریافت می شود و تمدید آن هزینه زیادی ندارد.

استاندار بوشهر گفت: به منظور ارتقای رقابت پذیری و کیفیت خوراک میگو نیز شیلات استان بوشهر می تواند با گرفتن مشاور و یا راه اندازی آزمایشگاه این مهم را پیگیری کند.

سالاری با تاکید بر حل موانع فراروی تولیدکنندگان میگوی پرورشی استان بوشهر گفت: به منظور تامین برق سایت های پرورش حمایت لازم را انجام می دهیم ولی این حمایت تنها تا رسیدن شبکه برق به درب سایت پرورش دهنده است و هزینه راه اندازی برق در داخل واحد بر عهده مالکان واحدهای پرورش دهنده میگو است.

وی در ارتباط با مشکل آب شرب سایت های پرورش میگو گفت: اکنون برای تامین آب شرب برخی از نقاط استان وضعیت حادی داریم و چنانچه بخواهیم آب مورد نیاز سایت های پرورش میگو نیز از محل شبکه آبرسانی به مردم تامین شود این مشکل دو چندان خواهد شد.

سالاری اضافه کرد: باید با نیازسنجی آب مورد نیاز واحدهای یاد شده زمینه تامین پکیج های آب شیرین کن متناسب با هر واحد پرورش میگو تامین شود.

وی در ارتباط با مشکل بیمه کارفرمایان حوزه پرورش میگو نیز بیان کرد: نرخ بیمه کارفرما که در شش ماه از سال 30 درصد و در شش ماه نیز 10 درصد است باید از سوی مسوولان بیمه پیگیری و اقدام لازم صورت بگیرد.

سالاری همچنین یادآور شد: با توجه به این که برخی از وظایف سازمان دامپزشکی به منظور چابک سازی دولت به اتحادیه های تولید میگوی پرورشی واگذار شده است باید نظارت لازم از سوی این سازمان بر فعالیت اتحادیه ها انجام شود.

وی ادامه داد: به منظور مشخص شدن وضعیت سند مالکیت سایت های پروش میگو نیز باید کمیسیونی متشکل از دستگاه های مربوط تشکیل شود.

سالاری افزود: موضوع جنگل کاری 25 درصد از فضاهای موجود طرح های پرورش میگو نیز با توجه به شوره زار بودن این زمین ها این امکان وجود ندارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه مواد غذایی سپتامبر در روسیه فعالان عرصه تولید خرما و آبزیان می توانند زمینه نمایش محصولات خود را در این نمایشگاه ایجاد کنند.

ابوالقاسم محمدزاده با بیان این که زمان برپایی این نمایشگاه اواخر شهریور ماه است، تصریح کرد: حضور محصولات خرما و آبزی استان بوشهر در نمایشگاه سپتامبر روسیه می تواند به بازاریابی محصولات این استان کمک شایانی کند.

وی گفت: مقرر شده با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر بخشی از هزینه ایاب و ذهاب افراد داوطلب حضور در نمایشگاه تامین شود.

هم اکنون 70 درصد از مجموع میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می شود.

درسال گذشته بیش از 14 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید شد و پیش بینی شده امسال این میزان به 18 هزار تن افزایش یابد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید