استفاده از روش های مکانیزاسیون تولید آبریان را افزایش می دهد

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

استفاده از روش های مکانیزاسیون تولید آبریان را افزایش می دهد
کارشناس مسئول تکثیر و پرورش آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی استفاده از روش های مکانیزاسیون را اقدامی در راستای افزایش تولید آبریان دانست.
جواد شریفی با اشاره به اینکه فعالیت در عرصه پرورش آبزیان ارتباط مستقیمی با میزان منابع آبی دارد، افزود: به دلیل بروز خشکسالی در سال های اخیر، پرورش آبزیان به روش های قدیمی و سنتی سبب کاهش تولید این محصول در استان خواهد شد.
وی اظهار داشت: در راستای جلوگیری از تاثیر بحران خشکسالی در بخش پرورش آبزیان، از هشت سال گذشته تا کنون روش های مکانیزاسیون همچون استقرار هواده در مزارع پرورش ماهی در دستور کار قرار گرفت و بخشی از مزارع و واحدهای پرورش آبزیان از این روش برخوردار شدند
شریفی با اشاره به تولید ماهی های گرمابی، سردآبی و زینتی در استان بیان کرد: در بخش پرورش ماهی های سردآبی هم اکنون ۶۱ واحد در خراسان شمالی فعال هستند که این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایشی نداشته اما در بخش گرمابی با فعالیت ۹۱ واحد در سال جاری، شاهد رشد ۴۲ درصدی این واحدها بوده ایم.

وی تعداد واحدهای فعال پرورش ماهی گرمابی سال گذشته این استان را ۵۳ واحد عنوان کرد.

شریفی افزود: واحد های پرورش ماهی های زینتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی دارای مجوز و در حال فعالیت هستند نیز چهار واحد است.

وی تولید ماهی در خراسان شمالی را طی سال گذشته یک هزار و ۳۵۰ تن عنوان کرد و گفت: از این میزان یک هزار ۱۰۰ تن ماهی سردابی، ۲۵۰ تن ماهی گرمابی و ۶۱۵ هزار قطعه ماهی زینتی بوده است.

کارشناس مسئول تکثیر و پرورش آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه شاخص آمارگیری تولید آبریان هر سه ماه یکبار انجام می شود، افزود: در سه ماهه نخست سال جاری، تولید ماهی های سردآبی و گرمابی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.

شریفی گفت: همچنین با فعالیت واحدهای تولیدی آبزیان در این استان، برای ۱۳۰ نفر اشتغال زایی شده است.

وی سرانه مصرف ماهی در استان را ۶.۹ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سرانه کشوری فاصله زیادی دارد.

شریفی در مورد صادرات ماهی از خراسان شمالی نیز اظهار داشت: صادرات ماهی از این استان، تنها برای استانهای همجوار مانند استان گلستان و خراسان رضوی انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع بیمه در حوزه پرورش آبزیان، افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای توجیه پرورش دهندگان ماهی در خصوص بیمه تولیدات آنها کلاس هایی را برگزار کرد اما در این خصوص استقبالی صورت نگرفت.

شریفی یکی از دلایل استقبال نشدن ازطرح بیمه محصولات آبزیان در استان را هزینه بالای بیمه ای این محصول عنوان کرد
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید