ترال‌های چینی هیچگونه تخلف صیادی نداشته‌اند

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

ترال‌های چینی هیچگونه تخلف صیادی نداشته‌اند
سرپرست شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ترال‌های چینی هیچگونه تخلف صیادی نداشته‌اند و به دلیل توقف در حوزه آب‌های سرزمینی کشور ما، توقیف شده‌اند
محسنعلی گلشنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی بر روی سایت‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر شده است، از آنجایی که این ترال‌ها هیچگونه عملیات صیدی انجام نداده‌اند، هرگونه خبر در زمینه صید غیرمجاز تکذیب است.
وی به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: در تاریخ یک مرداد ماه جاری 10 فروند ترال چینی توسط یک سرمایه‌گذار ایرانی وارد آب‌های بین‌المللی می‌شوند، این کشتی‌ها قرار بود پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به صید ذخایر آبی و گونه‌های دریایی ارزشمند در آب‌های بین‌المللی دریای عمان که صید آنها توسط شناورهای سنتی و صنعتی کشور ما مقدور نیست، اقدام کنند.
سرپرست شیلات سیستان و بلوچستان افزود: ذخایر آبی ارزشمندی در حوزه سرزمینی ایران قرار دارد که سرمایه‌گذاران ایرانی برای بهره‌مندی از سود این ذخایر نسبت به خریداری کشتی‌های ترال یا مشارکت با کشورهای دیگر برای صید آنها اقدام می‌کنند.
وی گفت: در همین راستا یک سرمایه‌گذار ایرانی 10 فروند ترال چینی را وارد کرده و در حال اخذ مجوزهای لازم است، این ترال‌ها باید در حوزه هر کشور که وارد می‌شوند اجازه گرفته و برای تأمین آب و مواد غذایی خود اقدام کنند.
به گفته گلشنی، ترال‌های چینی یک مرداد ماه جاری به آب‌های حوزه سرزمینی ما رسیده‌ و برای تأمین مواد غذایی اجازه گرفتند، اما همانجا توقف کرده و بازنگشته‌اند، که این موضوع سبب توقیف این شناورهای چینی شده است.

این مسئول ادامه داد: طی چند روز اخیر پس از بررسی مجوز و مدارک لازم سرمایه‌گذار ایرانی، صحت این موضوع از نظر صیادی مشخص شد و به یقین رسیدیم که این ترال‌ها هیچ تخلفی مبنی بر صید غیرمجاز نداشته‌اند و تنها به دلیل ناهماهنگی داخلی توقیف شده بودند.

* توقف ترال‌های صیادی از زوایای مختلف در دست بررسی قرار دارد

وی بیان کرد: البته توقف این ترال‌ها علاوه بر بعد صیادی از ابعاد دیگر نیز در دست بررسی کارشناسان مربوطه قرار دارد اما در حوزه صیادی از آنها تخلفی سرنزده است.

گلشنی با اشاره به اینکه فعالیت ترال‌ها در حوزه آب‌های سرزمینی ما کاهش داشته‌ است، گفت: در سال‌های اخیر 60 فروند ترال اقدام به صید می‌کردند اما در حال حاضر تعداد آنها به 18 ترال کاهش یافته است.

سرپرست شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: این ترال‌ها گونه‌هایی را صید می‌کنند که شناورهای سنتی توان صید آنها را ندارد و در جایی صید می‌کنند که بالای هشت مایل است از هشت مایل به پایین حق صیادی ندارند و مجاز نیست.

این مسئول اضافه کرد: بر روی این شناورها سیستم نظارتی آنلاین نصب است و از طریق برج‌های کنترلی ما کنترل می‌شوند، اگر هر لحظه از شبانه روز از آن محدوده که برای آنها تعیین شده جلوتر حرکت کنند، تخلف است و باید هر یک از صیادان که شاهد این کار هستند اطلاع داده تا کمیسیون تخلفات صیادی سریع وارد کار شود و طبق مصوباتی که در قانونی حفاظت آبزی وجود دارد، بدون اغماض با متخلفان برخورد شود.

* مجوز تردد ترال‌های فصول و نقاط خاص صادر می‌شود

گلشنی افزود: امسال چند مورد تخلف در این زمینه وجود داشت که بدون هیچ ملاحظه‌ای توقیف و مجازات شده‌اند، شناورهای ترال نمی‌توانند در هرجا که بخواهند تردد کنند، بلکه مجوز آنها توسط سازمان شیلات برای فصول و نقاط خاص صادر می‌شود.

وی گفت: هر شناور با توجه به تعریف تخصصی که برای آن شده، نسبت به عملیات صید اقدام می‌کند و این قوانین برای تمامی شناورهای سنتی و صنعتی وجود دارد و اگر هرکدام از قوانینی که برای آنها تعریف شده، تخلف کنند، شاهد برخورد شدید خواهند بود.

سرپرست شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر 2 هزار و 400 شناور صیادی، حدود 1000 فروند کلاس لنج و یک‌هزار و 400 فروند قایق در آب‌های حوزه استحفاظی اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان فعال هستند.

گلشنی گفت: حدود 100 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش صیادی سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید