تالاب انزلی مستعد آبزی پروری است

دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

تالاب انزلی مستعد آبزی پروری است
مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه انتظارات شیلات استان در راستای آبزی پروری تاکنون محقق نشده است، گفت: ۱۴ هزار هکتار از تالاب انزلی مستعد آبزی پروری است.
اسحاق شعبانی با تاکید بر اینکه از وظایف مهم شیلات، صید و صیادی است، اظهار کرد: در راستای صید ماهیان استخوانی، تعداد ۵۲ تعاونی صید پره در استان وجود دارد که در حال حاضر تنها یکی از آنها غیر فعال است.
وی با بیان اینکه پره های فعال حدود چهار هزار تن صید به بازار مصرف عرضه می کنند، افزود: از تعداد ۲۹ لنج موجود برای صید کیلکا، دو لنج غیر فعال بوده و در تلاش هستیم این دو لنج را نیز به عرصه صید و صیادی بازگردانیم.
شعبانی هدف از آبزی پروری را بازسازی ذخایر دریایی دانست و تصریح کرد: حدود ۹ هزار تن ماهی از دریا صید می شود که می بایست با تکثیر مصنوعی این میزان صید بازیابی شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه به دلیل آلودگی رودخانه ها باید از تکثیر مصنوعی استفاده شود، گفت: سه مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز دکتر یوسف پور در سیاهکل از مراکز عمده پرورش و تکثیر مصنوعی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار حلقه چاه مساعد در راستای آبزی پروری در استان وجود دارد، بیان کرد: انتظاری که در بخش آبزی پروری داشتیم برآورده نشده و در ۱۱ مزرعه فقط ۳۱ تن ماهی تولید شده است.

شعبانی پرورش ماهی در قفس را از طرح های برنامه پنجم توسعه دانست و اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری به گیلان، اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد تومان برای تولید ۱۰ هزار تن ماهی در قفس در مدت دو سال و همچنین آماده کردن زیر ساخت ها به شیلات گیلان اختصاص داده شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه عنوان می شود ماهیان دریای خزر آلوده هستند، گفت: با توجه به اینکه ۱۰ درصد از آب ورودی به دریای خزر از کشور ایران بوده و ۹۰ درصد آن از جانب کشورهای حاشیه دریای خزراست لذا اگر آلودگی نیز وجود داشته باشد از جانب کشورهای همسایه است.

وی اعلام کرد: تاکنون آلودگی خطرناکی در مورد ماهیان دریا که برای انسان مضر باشد از سوی هیچ مرجع رسمی اعلام نشده است.

در ادامه این نشست، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان نیز با تاکید بر اینکه آموزش، رکن اصلی توسعه است، گفت: در حوزه آبزی پروری بستر مناسب برای آموزش در استان وجود دارد.

احمد قناعت پرست با بیان اینکه در کشور آمریکا از ۱۰۰ مترمربع، ۱۷ تن ماهی تولید می شود، اظهار کرد: در ایران هر فردی با استفاده از یک حلقه چاه آب می تواند مقدار دو تن ماهی پرورش دهد.

وی با اشاره به اینکه اراضی ساحلی می تواند بستر مناسبی برای پرورش ماهیان خاویاری باشد، تصریح کرد: در گیلان ۲۲ مزرعه ماهیان خاویاری وجود دارد که ۱۷ مزرعه آن در آب های داخلی از ظرفیت ۹۸ تن برداشت برخوردار هستند و ۱۷ مزرعه نیز در اراضی ساحلی با ظرفیت ۶۳ تن برداشت محصول قرار دارد.

قناعت پرست به صادرات ماهی به کشورهای همسایه و استان های دیگر اشاره کرد و افزود: در بخش ماهیان گرمآبی سه هزار و ۳۰۰ تن در سال گذشته صادرات انجام شده و ۱۸ تن نیز شاه میگوی آب شیرین از تالاب انزلی صید شده است.

وی ادامه داد: ۷۳ میلیون قطعه بچه ماهی گرمآبی در هشت مزرعه استان تکثیر می شود که ۵۰ میلیون قطعه از آن به استان های دیگر و دو میلیون قطعه به کشور عراق و مقدار کمی هم به افغانستان صادر می شود
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید