زمین های شور زنجان مستعد پرورش آرتمیا است

سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

زمین های شور زنجان مستعد پرورش آرتمیا است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: زمین های شوری که قابلیت کشاورزی خود را از دست داده اند برای پرورش ماهی آرتمیا مستعد هستند.
محمود صیاد بورانی افزود: امروزه پرورش غذای زنده در کنار مزارع آبزیان پروری به ویژه مزارع تولید ماهیان زینتی، ماهیان سردآبی، گرم آبی و پرورش میگو یکی از ضروریات مورد نیاز برای توسعه آبزی پروری محسوب می شود.
وی یادآورشد: استفاده از غذای زنده در پرورش آبزیان علاوه بر ایجاد تعادل در رشد و کیفیت مناسب در آبزیان تولیدی، موجب تامین همه اسید آمینه های مورد نیاز و تامین سایر مواد غذایی طبیعی آبزیان پرورشی می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: موارد بیان شده زمینه های بروز بیماری های عفونی و ویروسی را که اغلب به دلیل نارسایی های رشد در آبزیان به وجود می آید، کنترل می کند.
صیاد بورانی آرتمیا را نوعی آبزی سخت پوست کوچک خواند و اظهارکرد: این گونه آبزی در آب های بسیار شور یعنی در آب هایی که موجودات مزاحم و شکارچی در آن قادر به زیست نیستند، زندگی می کند.
وی با اشاره به اینکه هشت گونه آرتمیا در دنیا شناسایی شده که سه نوع آن در ایران وجود دارد، یادآورشد: گونه آرتمیا اورمیانا، خاص دریاچه ارومیه، گونه آرتمیا پارستنوژنس بومی دریاچه بختگان، مهارلو و کویر ممقان است و گونه سوم گونه ارتمیا فرنسیسی کانا، مناسب و سازگار برای رشد و پرورش است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: تحمل شوری برای گونه آرتمیا تا بالای 250 گرم در لیتر بیان شده است و این آستانه تحمل در گونه های مختلف متفاوت است.
صیاد بورانی شوری مناسب برای پرورش آرتیما را بین 80 تا 130 گرم در لیتر ذکر کرد و افزود: دمای بهینه برای رشد این آبزی،20 تا 30 درجه سانتی گراد و اکسیژن مناسب نیز دو تا پنج میلی گرم در لیتر است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان زنجان در برخی از مناطق حاشیه رودخانه قزل اوزن دارای منابع آبی و خاک شور با قابلیت مناسب برای تولید گونه آبزی آرتمیاست، لذا پرورش این آبزی در دستور کار شیلات استان زنجان قرار گرفته است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در فاز نخست پرورش این آبزی، ظرفیت تولید سه و نیم تن وجود دارد و سود حاصل از این فعالیت حدود 30 درصد پیش بینی شده است.
صیاد بورانی ظرفیت های تولید گونه آبزی آرتمیا را در روستای دوزکند شهرستان ماهنشان، روستای حاجی قشلاق شهرستان ایجرود و روستای عیسی بیگلو در شهرستان خدابنده اعلام کرد.
وی تاکید کرد: سود حاصل از صنعت پرورش ماهیان گرم آبی، سردآبی و آرتمیا در یک ردیف قرار دارد.
یکِی از بهترِین غذاهای ماهی های تزیینِی، به ویژه بچه ماهی ها، نوزاد آرتمیا است که یکی از سخت پوستان آبزِی محسوب می شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید