نتایج طرح ممنوعیت صید ساردین ماهیان ملاک عمل سال های آینده است

چهار‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

نتایج طرح ممنوعیت صید ساردین ماهیان ملاک عمل سال های آینده است
مدیر شیلات شهرستان قشم گفت: طرح آزمایشی ممنوعیت صید ساردین ماهیان در آب های این جزیره به مدت یک ماه در تابستان امسال اجرا شد که نتایج آن در سیاستگذاری صید سال های آینده مورد استفاده قرار می گیرد.
محمد پرورش روز چهارشنبه افزود: این طرح آزمایشی رویکردی در جهت تدوین برنامه راهبردی صید در سال های آینده است و اطلاعات و داده های این طرح به دقت بررسی و نتایج آن در تدوین برنامه های آینده صید در آب های قشم به کار گرفته می شود.
پرورش با اشاره به ذخیره گاه قابل توجه ساردین ماهیان در آب های اطراف این جزیره، گفت: علت اصلی اجرای این طرح در میانه تابستان، تاثیر ممنوعیت صید این گونه از ماهیان در افزایش جمعیت دیگر گونه هاست.
وی با بیان اینکه صید ساردین ماهیان در 12 سال اخیر در آب های جزیره قشم آغاز شده و در چهار سال اخیر شدت یافته است، گفت: این موضوع هرچند به ذخیره گاه ساردین ماهیان آسیبی وارد نمی کند، اما به نظر می رسد صید این گونه از ماهیان در میانه فصل تابستان به صید شدن بچه ماهی های دیگر گونه ها منجر شده و موجب کاهش ذخیره گاه آنها شود.
مدیر شیلات قشم اظهار کرد: این موضوع می تواند ذخیره گاه گونه های مختلفی از ماهیان این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
پرورش با اشاره به اینکه این طرح آزمایشی برای نخستین بار و به درخواست صیادان و بر اساس مصوبه کمیته مدیریت صید استان هرمزگان اجرا شده است، گفت: یکی دیگر از دلایل ممنوعیت یک ماهه صید ساردین ماهیان در آب های جزیره قشم، گرمی هوا و افزایش فساد پذیری ماهیان در این فصل از سال به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در صورت به دست آمدن نتایج مثبت از اجرای این طرح، اجرای آن در سال های آینده نیز ادامه می یابد.
پرورش با اشاره به مشارکت جامعه صیادی در این طرح، ادامه داد: همکاری و تعامل جامعه صیادی منطقه با اجرای این طرح موجب شده نیازی به حضور یگان های گشتی حفاظت از منابع طبیعی نباشد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید