تشکیل میز مشترک سازمان شیلات و اتحادیه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

تشکیل میز مشترک سازمان شیلات و اتحادیه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران از تشکیل میز مشترک سازمان شیلات ایران و اتحادیه شرکت ها و تعاونی های تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در هفته های آتی خبر داد.
حسین عبدالحی افزود: میز مشترک با اتحادیه شرکت ها و تعاونی های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی با هدف ارتباط نزدیک تر با تولیدکنندگان، کاهش قوانین دست و پاگیر اداری و تسریع در کارها و در راستای همسویی و هم افزایی بخش خصوصی با دولت تشکیل می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت به دنبال کوچک سازی و واگذاری وظایف تصدی گری به بخش خصوصی است، راه اندازی میز مشترک سازمان شیلات و این اتحادیه، می تواند در تسریع برخی از امور تصدی گری در حوزه آبزی پروری مانند شناسایی صلاحیت افراد برای تولید و تکثیر ماهیان سردآبی و واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا کمک کند.
وی با بیان اینکه سازمان شیلات به اتحادیه شرکت ها و تعاونی های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی دفتر اختصاص خواهد داد، تصریح کرد: از طریق این دفتر، اتحادیه می تواند مسایل و مطالباتش را در حوزه آبزی پروری ماهیان سردآبی پیگیری کند.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ادامه داد: اعضای این اتحادیه باید از خواسته های صنفی دفاع و مطالبات شان را درخواست کنند و سازمان شیلات ایران نیز به عنوان متولی پرورش دهندگان آبزی در این راستا کمک خواهد کرد.
وی گفت: هرچقدر اعضای این اتحادیه فعال تر باشند، کار سازمان شیلات راحت تر خواهد شد و ضمن آنکه اعضای اتحادیه های تولید و پرورش آبزیان در تصمیم گیری های ما بی نقش نیستند.
عبدالحی با اشاره به ضرورت تقویت اتحادیه های آبزی پروری، اذعان داشت: در کشورهایی مانند اسکاتلند، اتحادیه های آبزی پروری، نمایشگاه های بین المللی و کنفرانس های بزرگ برگزار می کنند که توانمندی علمی و مالی می خواهد، اما در کشور ما، این اتحادیه ها نیاز به حمایت دارند.
وی افزود: گردش مالی در حوزه پرورش ماهی قزل آلا در کشور بالاست و به بیش از 100 میلیارد تومان در سال می رسد و اعضای این اتحادیه باید از این توان مالی برای ارتقای جایگاه خود استفاده کنند.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: قانون بیمه از مسایلی است که از طریق میز مشترک دنبال خواهیم کرد، زیرا بیمه کشاورزی در کشور ما دولتی است و نیاز به ساختار بیمه توسط بخش خصوصی دارد.
وی اضافه کرد: بازنگری قوانین و مقررات در حوزه شیلات از دیگر پیگیری های ما خواهد بود، زیرا قانون شیلات مصوب 1357 است و نیاز به بازنگری دارد و در این زمینه یک کارگروه تشکیل داده ایم.
وی تصریح کرد: آیین نامه ها و دستورالعمل های صدور مجوز مزارع پرورش ماهی باید به روز شد و لازم است تغییر نگاه را در قانون شیلات در این زمینه داشته باشیم.

** همسویی تولیدکنندگان با دولت از طریق میز مشترک
آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه شرکت ها و تعاونی های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی نیز با بیان آنکه تشکیل میز مشترک با سازمان شیلات ایران موجب توسعه تعامل و ارتباط تولیدکننگان با بخش دولتی می شود، گفت: این میز مشترک قرار است در دفتر معاونت آبزی پروری ایجاد شود و راه اندازی آن منجر به افزایش اعتمادسازی میان اعضای اتحادیه آبزی پروری ماهیان سردآبی و بخش دولتی خواهد شد.
وی افزود: از طریق این میز، خواسته ها و دیدگاه های اعضای اتحادیه به مسوولان منعکس می شود ضمن آنکه تولیدکنندگان نیز با سیاست ها و برنامه های سازمان شیلات ایران همسو خواهند شد.
نبی زاده، بازنگری در مورد قوانین شیلات، وزارت نیرو و محیط زیست با حضور تشکل ها و ارتباط بیشتر با بخش تحقیقاتی را از جمله مواردی دانست که روی میز مشترک برای بررسی گذاشته خواهد شد.
نبی زاده یکی از اهداف تشکیل میز مشترک را دستیابی به راهکارهای برون رفت در زمینه بیماری های نوظهور و واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد تولید ماهی قزل آلای کشور توسط این اتحادیه صورت می گیرد، گفت: تلاش می کنیم با تشکیل این میز و صنفی کردن فعالیت ها، میزان تولید این اتحادیه را ظرف دو سال آینده به 100 درصد افزایش دهیم.
نبی زاده بیمه آبزی پروری را از دیگر مسایل مورد درخواست این اتحادیه عنوان و تصریح کرد: از آنجا که بیمه اجباری نیست، اعضای اتحادیه، زیربار بیمه نمی روند، در حالی که اگر تولیدکنندگان بیمه شوند، در صورت بروز بیماری در استخرهای پرورش ماهی، سریع آن را به سازمان دامپزشکی اطلاع می دهند.
وی با بیان آنکه تعداد اعضای این اتحادیه 700 نفر است، افزود: تنها 3 درصد اعضای اتحادیه زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند.
نبی زاده در همین حال اذعان داشت: با تشکیل میز مشترک با سازمان شیلات، شبکه های استانی اتحادیه را تشکیل می دهیم و در این صورت ارتباط قوی بین تحادیه های استانی و تهران ایجاد خواهد شد.

** تشکیل ستاد عالی قزل آلا در شیلات
نبی زاده همچنین از ایجاد ستاد عالی ماهی قزل آلا در معاونت آبزی پروری سازمان شیلات در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: این ستاد با هدف بررسی و بازنگری قوانین، مشکلات، سیاستگذاری و بررسی راهکارهای بهبود تولید قزل آلا تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: ستاد عالی ماهی قزل آلا با مشارکت سازمان های شیلات، دامپزشکی، محیط زیست، صندوق بیمه، صندوق های عامل و اتحادیه شرکت ها و تعاونی های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی راه اندازی می شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید