معضل دریاچه ارومیه از تهدید به فرصت تبدیل شود

شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

معضل دریاچه ارومیه از تهدید به فرصت تبدیل شود
استاندار آذربایجان غربی گفت: باید معضل دریاچه ارومیه را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم.
قربانعلی سعادت در آیین بهره برداری همزمان ۲۷۴ پروژه آبیاری تحت فشار در استان به تاثیرات اجرای شیوه‌های آبیاری نوین بر روند احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه، اجرای روش‌های آبیاری نوین قطره ای و بارانی در ۱۷ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه است که این امر کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف منابع آب و همچنین روند احیای دریاچه ارومیه خواهد کرد.
وی به توجه جدی دولت به احیای دریاچه ارومیه هم اشاره کرد و افزود: دولت یازدهم و شخص رئیس جمهوری توجه جدی به بحث احیای دریاچه ارومیه دارند بطوریکه علی رغم کمبود و محدویت های اعتباری در کشور، اعتبارات خوبی برای اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۳ و ۹۴ در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه باید نیز گفت: تجدید نظر در کشاورزی، اجرای شیوه‌های آبیاری نوین در اراضی، توجه به اصلاح الگوی کشت، صرفه جویی در مصرف منابع آب، افزایش تولیدات کشاورزی با بهره گیری از دانش فنی و تکنولوژی و ... از جمله اقداماتی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه در استان انجام می‌گیرد و این یک فرصت برای استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این مراسم از آماده بهره برداری شدن ۳۲۵ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۵۸۷ میلیارد و ۵۱۵ میلیون ریال همزمان با گرامیداشت هفته دولت در آذربایجان غربی خبر داد.

اسمعیل کریم زاده در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و ۱۵ هزارشهید هفته دولت اظهارداشت: این طرح‌ها ۲۹۱ طرح در زیر بخش آب و خاک، ۱۳ طرح دربخش تولیدات دامی، هفت طرح دربخش تولیدات گیاهی، چهارطرح دربخش صنایع کشاورزی، سه طرح دربخش منابع طبیعی و سه طرح مربوط به شبکه تعاون روستایی و یک طرح در بخش شیلات را شامل می‌شود.

کریم زاده با اشاره به جزئیات طرح‌های قابل افتتاح در هفته دولت اظهارکرد: اجرای آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله، پوشش بتنی کانال، ایستگاه پمپاژ آب و بوجاری، میوه خشک کن، پرورش ماهیان گرمابی، پرورش بوقلمون، گلخانه، مرغداری گوشتی، پرورش قارچ خوراکی، سردخانه بالای صفر، گاوداری شیری، گوساله پرواری و ذرت خشک کنی، از جمله این طرح‌ها است.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها برای تعداد ۱۱۴۸ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود و تعداد ۴۱۰۸ خانوار روستایی و عشایری از عواید افتتاح این طرح‌ها بهره مند خواهند شد.

کریم زاده ادامه داد: بیشتر این طرح‌ها مربوط به طرح‌های آب و خاک با تعداد ۲۹۱ پروژه می‌باشد که با بهره برداری از این طرح‌ها، حدود یک هزار و ۷۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی خرده مالکی کشاورزی در سطح استان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

در ادامه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان آذربایجان غربی همزمان با هفته دولت بهره برداری همزمان از ۲۷۴ پروژه آبیاری تحت فشار در استان آغاز شد.

این پروژه‌ها در ۱۳۵۸ هکتار و با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸۷ میلیارد ریال در مناطق مختلف استان اجرا شده است
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید