آب اندازی نخستین کشتی تحقیقات شیلاتی

یک‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

آب اندازی نخستین کشتی تحقیقات شیلاتی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به رونمایی اولین شناور مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: روز گذشته اولین شناور تحقیقاتی علوم شیلاتی در جنوب کشور به آب انداخته شد
اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به رونمایی اولین شناور موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: روز گذشته اولین شناور تحقیقاتی علوم شیلاتی در جنوب کشور به آب انداخته شد.
وی افزود: یکی از کارهای ما برآورد ذخایر دریایی برای صید است، بنابراین با وجود این شناور می‌توان در مورد ذخایر ماهیان دریایی و زمان صید آن تحقیقات لازم را به عمل آورد.
وی افزود: همچنین بعضی از تحقیقات بیوتکنیک را برای پرورش ماهی در قفس به سازمان شیلات واگذار کرده‌ایم، ضمن اینکه برای پرورش ماهی در قفس، تولید بچه‌ماهی حائز اهمیت است و ما توانایی و تکنیک پرورش ماهیان دریایی را داریم.

معاون وزیر جهاد مشاورزی در ادامه با بیان اینکه در تولید گندم 3 عامل اساسی موثر است، گفت: رقم بذر خوب، مدیریت خوب و سیاست خوب منجر به خرید حدود 8 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری شد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی در اولین اقدام با اصلاح قیمت گندم انگیزه را برای کشت این محصول توسط کشاورزان افزایش داد و این امر منجر به افزایش تولید گندم در کشور شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: تولید و واردات محصولات تراریخته در کشور دارای قانون است.

وی افزود: هنوز هیچ نوع رقمی از محصول تراریخته در کشور ثبت نشده و هرچه تا الان اتفاق افتاده در حد آزمایش است.

وی با بیان اینکه طرفداران محیط زیست وظیفه حفاظتی را انجام می‌دهند و از آن طرف کسانی هستند که به فکر امنیت غذایی در تولید محصولات تراریخته هستند، این دو امر با هم منافاتی ندارد.

زند با اشاره به دیگر اقدامات سازمان تحقیقات در هفته دولت اظهارداشت: 104 قرارداد انتقال دانش و فناوری تولید بذر به بخش خصوصی تاکنون به امضا رسیده که 30 مورد آن در یک سال و نیم اخیر بوده است.

وی افزود: 10 دستاورد جدید تحقیقاتی موسسه رازی به زودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های سازمان، شناسایی فناوری‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی است، گفت: در هفته دولت، اولین جشنواره معرفی ارقام جدید که سال 93 به دست آمده بود معرفی شد که تعداد این ارقام 24 مورد بود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهارداشت: تاکنون در کشور 611 رقم زراعی و باغی معرفی شده که به عنوان مثال 52 رقم آن گندم و 42 رقم آن برنج بوده است.

وی افزود: از این 611 رقم 65 درصد ارقام را سازمان تحقیقات به موسسات وابسته معرفی کرده و حدود 10 رقم آن یعنی یک درصد را دانشگاه‌ها معرفی کرده است.

وی بیان داشت: زودرس بودن ، تمایل به کشت پاییزه و ارقامی که راندمان مصرف آب آن بالاست از رویکردهای ما در معرفی ارقام به شمار می‌رود.

زند تصریح کرد: همچنین در آستانه هفته دولت اولین کود زیستی فلاویت در سطح انبوه کارخانه، تولید آن در اراک راه اندازی شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: موضوع کنترل کیفی کود یکی از کارهای بزرگ سازمان در سال گذشته بود که به زودی تعداد شرکت‌هایی را که تحت کنترل قرار داده‌ایم را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به طراحی یک طرح 4 مرحله‌ای برای ترویج و جاری شدن شبکه دانش در کشور گفت: این طرح به زودی توسط وزیر ابلاغ می‌شود که در مرحله اول آن آموزش 8 هزار ناظر است.

زند بیان داشت: در مرحله دوم برای کلیه پهنه‌های تولید در کشور مروج و مسئول تعیین می‌شود و مروج پهنه مسئول انعکاس مشکلات به بالادست است.

معاون وزیر جهاد کشتاورزی اظهارداشت: مرحله سوم آن شبکه دانش و مرحله چهارم آن سازماندهی مراکز خدمات است.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح بزرگ در 4 استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح به صورت آزمایشی به مدت 6 ماه در استان‌های گلستان، کرمانشاه، آذبایجان شرقی و غیره به اجرا در می‌آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیشنیان ما 2 هزار سال گذشته 3 استراتژی برای کمتر مصرف کردن آب داشتند ، گفت: غنات، کوچ‌نشینی عشایر و کشت گیاهان کم مصرف آب از استراتژی‌های آنها در مصرف آب بوده است.

وی با بیان اینکه ما هم‌اکنون از این استراتژی گذشتگان غافل شده‌ایم، گفت: در گذشته محصولاتی مانند هندوانه، گوجه و خیار کشت نمی‌شد و رویکرد کشت نسبت به محصولات کم مصرف آب بود.

وی بیان داشت: وزارتخانه در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی چند رویکرد داشته است که یکی از آنها انتقال کشت چغندر قند از بهاره به پاییزه است.

وی افزود: همچنین انتقال کشت نخود به پاییز از جمله دستاوردهای دیگر وزارتخانه در راستای کاهش مصرف آب بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات بذر اظهارداشت: به طور کلی با ورود بذر و تکنولوژی بذر مخالف نیستیم اما در واردات آن اصرار داریم تا اگر قرار است بذری به کشور وارد شود حتماً آن بذری باشد که نسبت به بذر تولید داخلی کیفیت بهتری دارد و یا اینکه در کشور تولید نمی‌شود.

وی افزود: همچنین برای واردات بذر باید در نظر داشته باشیم که در ابتدا به صورت آزمایشی مقداری از بذر وارد شود و در صورت کسب نتیجه مثبت تصمیم‌گیری‌های بعدی در مورد آن اتخاذ شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: به زودی رقم جدید برنجی تحت عنوان گیلانه را معرفی می‌کنیم که این رقم نه تنها مانند برنج‌های بومی کشور خوش عطر و بو است بلکه مانند برنج‌های پرمحصول عملکرد بسیار بالایی دارد و در ضمن این محصول دوره رشد کوتاه‌تری دارد.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید