اوج صادرات آبزيان ايران از پاييز آغاز مي شود

دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

اوج صادرات آبزيان ايران از پاييز آغاز مي شود
صادرات انواع آبزیان با اغاز فصل پاییز و اتمام پرورش ماهیان و صید و صیادی در آبهای جنوبی به اوج خود خواهد رسید.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت میگو، حدود 20 هزار تن میگوی پرورشی تولید شود که بیش از 90 درصد این میزان به بازارهای خارجی صادر خواهد شد.
ارسلان قاسمی با اشاره به اینکه امسال بین 200 تا 250 هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی تولید خواهد شد ، گفت: از این میزان نیز بیش از 90 درصد در بازار داخلی به مصرف می رسد و
10 درصد آن صادر خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان درباره صادرات ماهیان صید شده در آبهای جنوبی نیز خاطرنشان کرد: نمی توان آمار مشخصی از میزان صید ماهیان غیرخوراکی ارائه داد.
وی اذعان داشت: در سال های اخیر میزان صید ماهیان دریایی در آبهای جنوبی کشور به دلیل کاهش ذخایر آبزیان با روند کاهشی همراه بوده است.
قاسمی خاطرنشان کرد : سال گذشته 500 میلیون دلار درآمد ارزی از صادرات محصولات شیلاتی عاید کشور شد که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش داشت.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان یادآور شد: امیدواریم درآمد ارزی
حاصل از صادرات آبزیان امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد
نقش با ارزش پرورش ماهی در قفس در افزایش صادرات آبزیان

این مقام مسئول در اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در ادامه به آغاز فعالیت جدی دولت در زمینه پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت خیلی دیر اقدام به این امر مهم در زمینه آبزی پروری کرده است.
قاسمی تاکید کرد: باید حداقل 10 سال پیش آغاز پرورش ماهی در قفس در آبهای کشور در دولت برنامه ریزی و اجرا می شد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان تاکید کرد: با وجود نوار گسترده ساحلی در شمال و جنوب کشور و برخورداری از دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس تاکنون آنچنان که شایسته است نتوانسته ایم در بخش آبزی پروری از آبهای شور بهره مند شویم.
قاسمی یادآور شد: حال آنکه در بسیاری از کشورهای دنیا همچون نروژ، سالانه بیش از یک میلیون تن ماهی از طریق پرورش در قفس تولید می شود.
در کشور ما سالانه 30 درصد این میزان ماهی تولید و صید می شود که مقایسه آن با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی کشور بسیار تاسف بار است.
این مقام مسئول در اتحادیه تعاونی های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران تاکید کرد: توسعه پرورش در قفس نقش بسیار مهمی را در افزایش صادرات آبزیان و تامین محصولات شیلاتی داخلی ایفا خواهد کرد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید