مناطق شوره زار زنجان مستعد پرورش آبزیان است

شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

مناطق شوره زار زنجان مستعد پرورش آبزیان است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: برخی از مناطق شوره زار این استان مستعد برای پرورش گونه های آرتمیا و قزل آلاست که این مناطق شناسایی شده اند.
محمود صیادبورانی روز شنبه افزود: رودخانه ها شاخص آب های روان هستند که در مقابل آب های ساکن نظیر دریاچه ها و آبگیرها قرار دارند و با وجود وابستگی هایی که هر دو محیط زیست آبی با یکدیگر دارند از نظر خصوصیات زیستگاهی و عملکردی به شدت از هم متمایز هستند.
وی یادآورشد: رودخانه ها کمتر توانسته اند ارزش های زیستگاهی خود را به اثبات برسانند
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: طی مطالعه ای که در این استان در خصوص فاکتورهای فیزیکو شیمیایی آب و میزان آب دهی رودخانه ها در فصل های مختلف سال انجام شده است، فضولات محلول و معلق آب، سولفات، کربنات، دی کربنات، سدیم، اکسیژن محلول، باکتری های موجود در آب و حداکثر میزان شوری و دیگر موارد در آن مورد بررسی قرار گرفته است.
صیادبورانی اظهارکرد: در این مطالعه حداکثر شوری آب رودخانه قزل اوزن در شهرستان بیجار استان کردستان، شهرستان های ماهنشان و طارم در استان زنجان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: حداکثر شوری آب این رودخانه در شهرستان بیجار 497 میلی گرم در هر لیتر، میانگین 467 میلی گرم و حداقل نیز 408 میلی گرم است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: حداکثر شوری آب رودخانه قزل اوزن در شهرستان ماهنشان 834 میلی گرم در لیتر، میانگین 548 و حداقل 395 گرم و در شهرستان طارم نیز به ترتیب 537، 407 و 284 میلی گرم است.
صیادبورانی تاکید کرد: بر اساس بررسی انجام شده این فاکتورها برای پرورش آبزیان و گونه های شاخص استان زنجان از قبیل ماهی قزل آلا بسیار مناسب است.
وی خاطرنشان کرد: در مطالعه فیزیکو شیمیایی آب و میزان آب دهی رودخانه ها در فصل های متخلف سال، برخی از مناطق شوره زار مستعد برای پرورش گونه قزل آلا و آرتمیا نیز شناسایی شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، این مناطق را روستای توتورقان در شهرستان خدابنده، برون قشلاق شهرستان ماهنشان، درام و کوهکن سفلی در شهرستان طارم بیان کرد.
صیادبورانی با اشاره به شوری آب شهرستان طارم و مستعد بودن این آب برای پرورش این گونه و آرتمیا تاکید کرد: تنها وجود این فاکتور در آب ملاک پرورش این گونه ها نیست بلکه دمای آب نیز بسیار حایز اهمیت است.
وی اظهارکرد: باید در فصل گرم سال تراکم پرورش آبزیان در واحد سطح شهرستان طارم کاهش داده شود و با توجه به رابطه افزایش دما و کاهش حل اکسیژن در آب باید دمای آن کاهش داده شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: با هر منبع آبی نیز امکان پرورش آبزیان وجود دارد و می توان برخی موارد لازم برای آبزی را با افزودن برخی مواد شیمیایی تامین کرد که این موضوع نیز به واسطه صرفه جویی در استفاده از آب تازه وردی محقق شده است.
صیادبورانی یادآورشد: با توجه به اینکه آرتمیا نیازمند شوری در حد بالای 70 گرم در لیتر است می توان در برخی از مناطقی که خاک آن هیچگونه ارزش زراعی، کشاورزی و توجیه اقتصادی برای فعالیتی را ندارد با تغییر فاکتورهای فیزیکو شیمیایی آب این مناطق را برای پرورش این گونه در نظر گرفت.
قزل اوزن رودخانه اصلی و دایمی استان زنجان محسوب می شود که 95 درصد آن در این استان جریان دارد و از کردستان سرچشمه می گیرد و از قشلاقات افشار در حومه خدابنده وارد شهرستان زنجان می شود.
این رودخانه پس از دریافت شعباتی از سجاس رود، ایجرود و پیشروی در منطقه ماهنشان شعباتی از بیانلو و با پیوستن به زنجان رود در حوالی روستای رجعین، پرآب تر می شود و پس از ورود به شهرستان میانه از استان زنجان خارج می شود و در این شهرستان پس از دریافت سرشاخه هایی و دور زدن کوه های شمالی در منطقه طارم علیا و در روستای جزوان مجددا وارد این استان می شود.
طول رودخانه قزل اوزن در استان زنجان 314 کیلومتر است که 207 کیلومتر از آن از شهرستان های خدابنده، ایجرود و ماهنشان عبور می کند و 107 کیلومتر دیگر نیز در شهرستان طارم قرار دارد.
رودخانه قزل اوزن در مسیر طولانی خود در شهرستان های استان زنجان، موجب ازدیاد رطوبت و کاسته شدن برودت هوا شده است و نقش موثری در رونق کشاورزی این منطقه دارد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید