دکتر پورکاظمی، رییس گروه مشورتی فائو در مدیریت ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان شد

سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
دکتر پورکاظمی، رییس گروه مشورتی فائو در مدیریت ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان شد
دکتر محمد پورکاظمی، رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور طی حکمی از سوی دبیرکل فائو به عنوان رییس و عضو گروه کاری مشورتی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) انتخاب شد
با توجه به نقش مؤثر آبزی‌پروری در امنیت و تأمین غذا و با توجه به تخصص و تجربه دکتر پورکاظمی در مدیریت ذخایر ژنتیکی و بهره‌برداری پایدار منابع آبزیان، به عنوان رییس و عضو گروه کاری مشورتی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) انتخاب شد.

سازمان فائو برای ارزیابی و مدیریت آخرین وضعیت جهانی ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان 10 نفر از متخصصان این رشته را از سراسر جهان و از کشورهای آمریکا، استرالیا، آلمان، ایران، مجارستان، نروژ و سازمان های بین المللی NACA و World Fish Center انتخاب و طی حکمی از سوی دبیرکل فائو به مدت دو سال (تا اکتبر 2017) منصوب شد.

نخستین نشست این گروه از متخصصان و مشاوران مدیریت ذخایر ژنتیکی و تکنولوژی در 9 و 10 مهرماه در کشور برزیل برگزار شد و دکتر پورکاظمی به مدت دو سال به عنوان رئیس این گروه کاری انتخاب شد.

مهمترین وظیفه این گروه ارائه مشاوره علمی به سازمان فائو جهت ارزیابی گزارش ملی کشورهای عضو فائو از آخرین وضعیت ذخایر ژنتیکی آبزیان در منابع آبی طبیعی و سیستم آّبزی‌پروری کشورها و همچنین تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح نژاد،‌ تشکیل بانک ژن و مدیریت ذخایر ژنتیکی انواع گونه‌های آبزی جهان می‌باشد.

طبق مصوبه نخستین نشست این کارگروه در برزیل، جلسه بعدی اعضاء به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 در ایران برگزار خواهد شد.

دکتر پورکاظمی، ریاست اجلاس کمیته شیلاتی سازمان فائو در اجلاس بیست و نهم (سال 2010) و سی ام (سال 2012) را در مقر سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در رم را به عهده داشت.

وی همچنین به عنوان عضو کمیته راهبری، برنامه ریزی کنفرانس بیوتکنولوژی فائو در مکزیک و نشست تخصصی ذخایر ژنتیکی فائو در اجلاس تایلند در سال 2013 حضور موثر و فعالی داشت

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید