تولید ماده اولیه محیط کشت آزمایشگاهها از جلبک دریایی قرمز

یک‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
تولید ماده اولیه محیط کشت آزمایشگاهها از جلبک دریایی قرمز
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند پودری با نام «آگار» را برای محیط کشت آزمایشگاههای میکروبیولوژی و پاتوبیولوژی از جلبک دریایی قرمز تولید کنند.
فاطمه عیدی قلعه قاضی، دکتری شیلات گرایش تکثیر پرورش و مدیر عامل شرکت دانش بنیان «فناوران زیست سبز دریا» در پارک علمی و فناوری هرمزگان گفت: ابتدا ما دراین شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۸۲ به شناسایی جلبک های خلیج فارس پرداختیم و سپس جلبک های با توجیه اقتصادی را جداسازی کردیم.وی با بیان اینکه در این مدت موفق به جداسازی ۲۳ گونه از جلبک های قرمز در دریای خلیج فارس شدیم، اظهار داشت: جلبک های قرمز یک خانواده هستند که «آگار» یک نوع از این جلبک ها به شمار می رود

عیدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر «آگار» توسط این شرکت دانش بنیان پتنت شده است، عنوان کرد: « آگار» ترکیبی است که در دیواره سلولی جلبک قرمز رشد پیدا می کند که بعد از تبدیل شدن به پودر، می توان در کلیه آزمایشگاههای دنیا به عنوان محیط کشت اولیه از آن استفاده کرد.

به گفته وی، برای انجام همه آزمایش ها همچون تست قندخون و ... نیاز به محیط کشتی وجود دارد که از«آگار» تهیه می شود و این ماده به عنوان یک محصول استراتژیک در آزمایشگاهها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در کل ۶۰ نوع محیط کشت وجود دارد و ما می توانیم با تولید «آگار» این محیط را برای آزمایشگاهها فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: این ماده جز اقلام وارداتی کشور محسوب می شود ولی امیدواریم که با وارد شدن به تولید صنعتی «آگار» بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

وی افزود: در هر شرایطی (تحریم یا عدم تحریم) می توانیم تولید کننده اصلی «آگار» برای آزمایشگاهها باشیم و این موضوع باعث جلوگیری از خروج ارز به کشور های دیگر می شود.

عیدی اظهار داشت: اکنون فاز پایلوت تولید «اگار» به اتمام رسیده و در حال اخذ تاییدیه ها از معاونت غذا و دارو هستیم. همچنین بعد از به نتیجه رسیدن، سازمان بهداشت و درمان می تواند مخاطب اصلی ما باشد

منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید