افزايش درياروي شناورهاي صيادي در اقيانوس هند

سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۷ بازدید
افزايش درياروي شناورهاي صيادي در اقيانوس هند
تلاش کشورهای عضو کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC) برای حفظ ذخایر تن ماهیان اقیانوس هند ادامه دارد.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: چندی پیش دبیر اجرایی کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند از بنادر چابهار بازدید کرد.
محسنعلی گلشنی ادامه داد: در سفر وی به چابهار جلساتی با محوریت امنیت دریایی، ایمنی دریایی، روش های ماهیگیری مسئولانه با هدف حفظ ذخایر تن ماهیان اقیانوس هند برگزار شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد برنامه های آموزشی برای صیادان با محوریت آموزش صیادی به منظور حفظ ذخایر آبزیان اقیانوس هند تداوم داشته باشد.
وی گفت: صیادان می توانند با استفاده از ابعاد تور استاندارد برای حفظ ذخایر آبزیان اقیانوس هند در هنگام صیادی هم تلاش کنند.
گلشنی با اشاره به اینکه مسیرهایی که شناورهای صید تن ماهیان در اقیانوس هند تردد می کنند، محدودیت دارد، اظهار داشت: به منظور کنترل این شناورها سیستم های رهیاب روی آنها نصب شده است.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران خاطر نشان کرد : در مجموع از سوی سازمان شیلات ایران نظارت کاملی بر صیادان تن ماهیان اقیانوس هند وجود دارد

افزایش 20 درصدی صید تن ماهیان با تلاش صیادان ایرانی

وی همچنین با بیان اینکه گروه صیادی ایران با هدف صید تن ماهیان به تدریج از تاریخ پانزدهم شهریور رهسپار آبهای اقیانوس هند شده اند ، اظهار داشت: یک هزار نفر صیاد به صید تن ماهیان اشتغال دارند و از این میزان بیش از 80 درصد آنها از صیادان استان سیستان و بلوچستان و بقیه نیز صیادان استان هرمزگان هستند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: سال گذشته در مجموع 214 تن، تن ماهی در اقیانوس هند توسط صیادان ایرانی صید شد.
به گفته وی، آمار صید امسال در مقایسه با سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار است که دلیل آن نیز افزایش تعداد شناورها و دریاروی بوده است.

افزایش 4.2 درصدی دریاروی شناورهای صیادی تن ماهیان

مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اظهار داشت : امسال با کاهش ممنوعیت سفر صیادان، تعداد دریاروی ها نسبت به سال گذشته از رشد 4.2 درصدی برخوردار بوده است.
وی تاکید کرد: با تجهیزات ایمنی که بر شناورها نصب کردیم این امکان فراهم شد که شناورهای صیادی بتوانند در فصل بادهای مونسون دریای روی داشته باشند.
هر سال مدتی صید تن ماهیان به دلیل وزش بادهای مونسون در آبهای عمان تعطیل می شود.
به گفته وی، وزش این بادها باعث تلاطم امواج می شود و امکان دریاروی برای شناورهای صیادی را خواهد گرفت بنابراین صیادان با اغاز فصل بادهای مونسون صید را تعطیل می کنند.
وی گفت : اما هم اکنون با نصب تجهیزات ایمن بر شناورها این امکان فراهم شده تا تعداد دریاروی ها افزایش برای شناورهای صید تن ماهیان افزایش یاید.
گلشنی تصریح کرد: مدیریت صحیح کشورهای بهره بردار از ذخایر تن ماهیان اقیانوس هند باعث شده است شاهد کاهش ذخایر این گونه ماهیان نباشیم.
وی یادآور شد: هم اکنون 70 درصد مواد اولیه 120 کارخانه کنسروسازی تن ماهی کشور از ماهیان صید شده در اقیانوس هند تامین می شود.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: هم اکنون 32 کشور جهان در آبهای اقیانوس هند به صورت سالانه به صید تن ماهیان مشغول هستند که ایران پس از اندونزی دارای رتبه دوم جهان از نظر میزان صید تن ماهیان اقیانوس هند است.
به گفته گلشنی، سایر کشورهایی که به صیدتن ماهیان اشتغال دارند عمدتاً شامل کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس هستند.
همچنین تور تفریحی به مناسبت روز جهانی گردشگری توسط شرکت کشتیرانی والفجر در آبهای بین المللی اروند انجام شد.
شرکت کشتیرانی والفجر درهفته دفاع مقدس و مقارن با هفته دریانوردی تور تفریحی دریایی تور تفریحی با استفاده از کشتی مسافری فیروزه در آبهای بین المللی اروند برگزار کرد.
این تور تفریحی با حضور فرماندهان بسیج، جمعی از اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه شهرستان خرمشهر و ادای احترام به مقام شامخ شهدای دفاع مقدس و بویژه شهدای عملیات کربلای 4 و 5 در اروندرود وهمچنین شهدای عرصه دریانوردی برگزارشد.
کشتی مسافری فیروزه از نوع کاتاماران با ظرفیت 235 نفر در مسیر کشتیرانی خرمشهر - بصره تردد دارد

منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید