آلودگی نفتی، دریای خزر را تهدید می کند

پنج‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
آلودگی نفتی، دریای خزر را تهدید می کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: آلاینده ها به ویژه آلودگی های نفتی، آّزیان دریای خزر را به شدت تهدید می کند.
اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گرگان گفت: دریای خزر در سیکل 25 ساله پسروی آب قرار دارد و بخشی از خشک شدن دریا به این دلیل بوده است، علاوه براین تغییرات آب در حوزه ولگا که تأمین کننده 90 درصد آب این دریاچه است، اثرات مستقیمی برای این مسئله می گذارد. وی افزود: بندها و سدهای انحرافی متعددی بر روی رودخانه ولگا زده شده که میزان آب ورودی به دریای خزر را کاهش داده است

مهاجر بیان کرد: افزایش تبخیر، کاهش ورودی آب موجب پسروی آب دریا شده به نحوی که شاهد پسروی 5 تا 10 متری آب هستیم.

وی با اشاره به ورود پساب های خانگی و صنعتی به دریای خزر خاطرنشان کرد: از 900 کیلومتر نوار ساحلی که از آستارا تا انتهای گمیشان کشیده شده اگر قرار باد پساب های خانگی و صنعتی وارد دریا و خلیج گرگان شود با فاجعه بزرگی مواجه می شویم، البته در برخی از مناطق مانند محدوده قزاقستان و آذربایجان نیز استخراج نفت انجام می شود که موجب آلودگی نفتی این دریا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به کاهش شدید ماهیان خاویاری نیز اشاره کرد و گفت: گونه ماهجم شانه دار دریای خزر نیز از طریق کشتی ها از دریای سیاه وارد شده که لارو برخی از آبزیان شده و تغذیه ماهیان خاویاری را به خطر انداخته است. در حال حاضر استحصال خایار از دریای خزر نسبت به چند سال گذشته حدود 90 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهرهای ساحلی استان تقریباً به پایان رسیده است، اظهار کرد: از سال 80 برای شهرهای استان شبکه جمع آوری فاضلاب طراحی شد در شهرهای بندرترکمن و کردکوی این کار به اتمام رسیده و در گنبدکاووس و علی آبادکتول در حال تکمیل است و گرگان نیز 40 درصد شبکه جمع آوری فاضلاب اجرایی شده است.

مهاجر یادآور شد: این در حالیست که هنوز استان های گیلان و مازندران حتی 50 درصد شهرها هم به این شبکه تجهیز نشده و سواحل را آلوده می کند. از طرفی مسافران و مردم هم ضایعات پلاستیکی، خانگی، منسوجات و ... نیز سواحل را آلوده کرده است.

وی با اشاره به آزمایش مداوم آب دریای خزر در سواحل استان هم گفت: براساس نمونه هایی که به صورت ماهانه و فصلی از آب دریا گرفته می شود و در آزمایشگاه معتمد مورد آزمایش و سنجش قرار می گیرد، در صورت وجود آلودگی اقدام به هشدار دادن، می کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از فعالیت محیط زیست دریایی استان طی هفته آینده در بندرترکمن خبر داد و افزود: بنا داریم این مرکز را در بندرترکمن راه اندازی کنیم تا در طول سال، ورود آلاینده ها و منابع آلودگی ها را شناسایی کنیم

منبع: شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید