تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان امضا شد

یک‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید
تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان امضا شد

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان به منظور توسعه کشاورزی دانش بنیان و افزایش ضریب نفوذ دانش در فعالیت های کشاورزی و افزایش بهره وری به امضا رسید.

احمد کبیری عصر یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، افزود: این تفاهمنامه به منظور اصلاح سیستم بازار و بهبود کیفیت خوراک دام با کمک آموزش و ترویج برای استفاده بهینه از توانمندی ها و منابع و امکانات موجود منعقد شده است.
وی تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه شناسایی نیازهای آموزشی در حوزه صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، تدوین استانداردها، محتوای آموزشی، تهیه و اجرای پروژه های تحقیقاتی - کاربردی، استفاده از ظرفیت های ملی و بین المللی در حوزه آموزش برای انتقال آخرین فناوری ها در حوزه صنایع خوراک دام، توسعه شبکه مدیریت دانش و اطلاعات، برگزاری همایش ها و سمینارها مورد توجه قرار گرفته است

وی مدت زمان اجرای این تفاهمنامه را چهار سال عنوان کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی تمام ظرفیت های علمی و آموزشی و تخصصی خود را برای بهبود وضعیت تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.
کبیری اضافه کرد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد به طوری که طی دهه گذشته با کمبود منابع آبی به ویژه برای فعالیت های کشاورزی مواجه بوده و این در حالی است که تولیدات کشاورزی از جمله زراعی، باغی و دامی و طیور به منابع آبی لازم و مراتع باز نیاز دارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح از مراتع به خوبی نگهداری نشده و ظرفیت ها روبه کاهش رفته است. در حالی که برای تامین خوراک دام و طیور به منابع اولیه و ظرفیت های مناسب در این خصوص نیاز داریم.
وی گفت: در سال 76 کارخانجات صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با کمتر از 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می کردند که همین باعث شد تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ به جای تولید محصول نهایی به تجارت مواد خام نهاده های دامی روی آورند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ظرفیت تولید گوشت مرغ کشور را سه میلیون تن عنوان کرد و گفت: با وجود چنین ظرفیتی جا برای توسعه فعالیت کیفی داریم که این امر نیازمند دانش فنی و تکنولوژی روز است.
وی تاکید کرد: برای استفاده صنعت دام و طیور، خوراک دام صنعتی باید کارخانجات علاوه بر تضمین محصول و اطمینان به مشتریان خود محصولات کیفی با دستورالعمل هایی برای کاهش ضریب تبدیل ارائه کنند تا تولیدکنندگان به سمت مصرف خوراک دام صنعتی برای تولیدات خود روی آورند.
وی بر این باور است ظرفیت اسمی کارخانجات موجود خوراک صنعتی دام، طیور و آبزیان باید مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به افزایش تعداد کارخانجات نیست بلکه باید از همین ظرفیت ها به نحو مطلوب بهره مند شد.
وی مشکل اساسی این بخش را مسائل نرم افزایش برشمرد و گفت: متاسفانه ما از توانایی موجود خود کمتر از حد عرف دنیا استفاده می کنیم که همین امر باعث وضعیت فعلی بهره وری در بخش کشاورزی شده است.
وی بر تقویت آموزش و بکارگیری مهندسین کشاورزی در صنعت خوراک دام و طیور تاکید کرد و گفت: باید نگاه جدیدی بر تقویت سیستم آموزشی و مهندسی کردن فرایند تولید داشته باشیم که این امر نیازمند بکارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص است.
وی به تعدد فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: قبل از دولت نهم 70 مرکز دانشگاهی در رشته های مختلف فعال بوده در حالی که در پایان دولت دهم این تعداد به 370 مرکز دانشگاهی رسیده است که همین امر ازدیاد فارغ التحصیلان در رشته های مختلف از جمله کشاورزی را در بردارد.
وی ادامه داد: طبق قانون افزایش بهره وری وزارت علوم بایستی برنامه ریزی برای گذراندن دوره های عملی 6 ماهه برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی باشد که تاکنون این امر به دلیل تعداد زیاد فارغ التحصیلان محقق نشده اما انتظار می رود در برنامه ششم توسعه این نقص در سیستم آموزشی برطرف شود که در همین راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آمادگی هرگونه همکاری با دولت را دارد.
کبیری درخصوص شناسنامه دار بودن محصولات کشاورزی، گفت: در تمام دنیا محصولات کشاورزی از جمله بذر، نهال دارای گواهی ثبت و شناسنامه هستند که نیاز است این موضوع علاوه بر شناسنامه دار بودن محصولات زراعی و باغی در محصولات دامی و طیور نیز عملیاتی شود که در همین راستا نیازمند استفاده از دانش فنی اروپا در راستای شناسنامه دار شدن محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور هستیم

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید