تيلاپيا تهديد زيست محيطي براي تالاب شادگان

یک‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
تيلاپيا تهديد زيست محيطي براي تالاب شادگان
وجود ماهی تیلاپیا تهدید زیست محیطی جدی برای سایر گونه های جانوری در تالاب شادگان ایجاد کرده است .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اعلام این خبر گفت : ورود گونه‌ای ماهی در تالاب شادگان با نام تیلاپیا که در حال حاضر نه فقط تالاب شادگان بلکه به بسیاری از منابع آبی استان نیز وارد شده است یکی از تهدیدات از نوع زیستی آن بر روی حیات برخی از گونه‌های ماهی تالاب شادگان است.
آقای فقیه افزود: همین گونه با رشد سریع و توان تولید مثل بسیار بالا می‌تواند به شکل تهاجمی زیستگاه‌های سایر آبزیان تالاب را مورد هجوم خود قرار دهد و با اشغال زیستگاه‌ها به تدریج موجبات حذف گونه‌هایی که قدرت رقابت کمتری با این گونه را دارند می‌شود.
وی گفت : یکی از معضلات ورود این گونه علاوه بر تصرف و قدرت زیاد رقابتی آن تغذیه از لاروهای دیگر ماهیان و از بین رفتن تدریجی تنوع ماهیان بومی مانند بنی، برزم که به نوعی آسیب پذیر‌تر از سایر آبزیان هستند است.
فقیه با اشاره به طرح مطالعه جامع سازمان حفاظت محیط زیست بر روی این گونه افزود : مقابله و حذف ماهی تیلاپیا از تالاب شادگان در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم راه حل علمی و عملی با توجه به خصوصیات این گونه و وضعیت تالاب شادگان ارائه شود.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است.
این تالاب دارای وسعت حدود 400 هزار هکتار است و پناهگاه زیستی بسیاری از گونه های پرندگان و آبزیان است .
تالاب شادگان یک سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالابهای شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مد خور موسی و جزایر آن است .
هفده جامعه اصلی گیاهی متشکل از صد و ده گونه گیاهی در محدوده تالاب شناسایی شده اند. همچنین این تالاب به دلیل تنوع جانوری اش از نظر بین المللی بسیار معروف و با اهمیت است و تا کنون حدود سیصد و یازده گونه جانوری در حاشیه تالاب شادگان شناسائی شده است.

منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید