تولید خاویار در استان زنجان

یک‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

تولید خاویار در استان زنجان
مدیرکل شیلات استان زنجان گفت: با توجه به فرآیند هشت ساله تولید خاویار، استان زنجان تا ۳ سال آینده خاویار تولید خواهد کرد.
محمود صیاد بورانی بابیان اینکه تولید خاویار در استان زنجان قدمی مؤثر در توسعه شیلات استان محسوب می‌شود افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار قطعه ماهی خاویار در محل‌های پرورش استان رهاسازی شده که نیمی از این تعداد ماهی نر و نیمی ماده هستند.
وی محل‌های پرورش خاویار استان را در پشت ۲ سد خاکی اعلام کرد و گفت: متأسفانه بخشی از ماهی‌های خاویار استان صید غیرمجاز صیادان فاقد مجوز شده است.
بورانی افزود: در حال حاضر با نظارت اداره کل شیلات استان گیلان تعدادی ماهی مولد خاویار (ماهی ماده) صید و به مجموعه پرورش استان افزوده‌ شده است.

مدیرکل شیلات استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد وزن ماهی‌های ماده را خاویار تشکیل می ­دهد گفت: هرکدام از ماهی ها در زمان تولید خاویار حدود ۷۰ کیلوگرم هستند که از آنها ۷ کیلوگرم خاویار به‌دست می‌آید.

بورانی فرآیند تولید خاویار را هشت ساله اعلام کرد و افزود: هر ماهی خاویار بعد از هشت سال قادر به تولید خاویار خواهد بود و با توجه به اینکه در حال حاضر ۵ سال از اولین رهاسازی خاویار در استان می‌گذرد، زنجان بعد از ۳ سال در ردیف استان‌های تولیدکننده خاویار قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر لزوم همکاری‌های سایر ارگان‌ها ازجمله محیط‌زیست در پرورش خاویار افزود: با کمک سایر ارگان‌های مسئول می‌توان برنامه‌هایی برای حفاظت از این سرمایه استانی از هم‌اکنون تا زمان بهره‌برداری در دستور کار دستگاه‌ها قرار داد
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید