صيد غير مجاز 50 هزار تن ماهي در آبهاي هرمزگان

یک‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

صيد غير مجاز 50 هزار تن ماهي در آبهاي هرمزگان
سالانه حدود 217 هزار تن انواع آبزیان از آبهای هرمزگان صید می شود که حدود 50 هزار تن آن را صیادان غیرمجاز با استفاده از روش های مخرب صید انجام می دهند.
مدیر کل شیلات استان هرمزگان گفت : سالانه حدود 217 هزار تن انواع آبزیان در آبهای استان هرمزگان صید می شود.
سید پرویز محبی ادامه داد: ساردین ماهیان،انواع سطح زیان درشت مثل گونه های هوور،زرده وتون منقوش وگونه های میکتوفیده، یال اسبی، کوتر ،شعری،سرخو،خارو،حلوا سیاه وحلوا سفید از مهم ترین گونه هایی است که در آبهای هرمزگان صید می شود.
وی در ادامه درباره برنامه های شیلات برای توسعه صیدفانوس ماهیان گفت: سازمان شیلات ایران با توجه به امکان استفاده از ذخایر فانوس ماهی در جهت توسعه صید و صیادی و افزایش تولید پودر ماهی کشور وعرضه ماهیان تجاری که به صورت صید ضمنی در این روش استحصال می شود، طرح توسعه صید فانوس ماهیان را در دستورکار قرار دارد.
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد : با افزایش تعداد شناورها در بخش خصوصی و تجهیز شناورهای صیادی به ابزار و ادوات صید امکان توسعه برداشت فانوس ماهی در صیدگاه جدید این قابلیت تحقق خواهد یافت.
وی اظهار داشت: با دراختیار قرار گرفتن تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت برای متقاضیان و فعالان صید صنعتی گام اصلی در این راه برداشته می شود.
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان یادآور شد: آموزش جامعه صیادی، برداشت از گونه های کمتر برداشت شده مثل فانوس ماهیان و ساردین ماهیان، مدیریت صید و اعمال تقویم ممنوعیت صید از جمله اقدامات اداره کل شیلات هرمزگان در جهت حفظ ذخایر آبزیان بوده است.
وی درباره صید غیرمجاز در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته، حدود پنجاه هزار تن انواع آبزیان به صورت غیر مجاز از آبهای استان برداشت شده است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: این میزان صید غیرمجاز با سه هزار و 500 فروند قایق غیر مجاز فعال در استان برداشت شده است.
وی فرهنگ سازی،استفاده ازمشارکت سایر دستگاههای دریایی مرتبط مانند دریابانی و تقویت یگان حفاظت منابع را از جمله مهمترین برنامه های شیلات هرمزگان در جهت مقابله با صید غیرمجاز بیان کرد.
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان، تدوین برنامه های پنج ساله جهت برداشت اصولی و پایدار با توجه به برآورد ذخایر آبزیان،بازسازی ذخایرآبزیان، رهاسازی بچه ماهی و میگو و ایجاد زیستگاه مصنوعی، مدیریت صید و اعمال ممنوعیت های صید را از جمله برنامه های اداره کل شیلات استان هرمزگان برای بازسازی ذخایر و صید پایدار در آبهای خلیج فارس اعلام کرد.
محبی به اهمیت نقش صیادان در مشارکت برای صید پایدار اشاره کرد و گفت: همکاری و مشارکت برای حفظ و بازسازی ذخایرآبزیان از جمله مشارکت در ساخت و استقرار زیستگاههای مصنوعی و رهاسازی بچه میگو و ماهی، حذف ادوات صیدغیراستاندارد، تغییرروش صید و استفاده از روشهای صیداستاندارد از مواردی است که صیادان با رعایت آنها می توانند نقش موثری در صید پایدار در آبهای استان ایفا کنند
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید