چهار هزار مولد میگو SPF در پژوهشکده میگوی کشور تولید شد

سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

چهار هزار مولد میگو SPF در پژوهشکده میگوی کشور تولید شد
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر چهار هزار مولد میگو spf (میگوی عاری از بیماری) تولید کرد که دو برابر میزان پیش بینی و تعیین شده در سال جاری است.
محمد پورکاظمی روزسه شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: مهمترین کار پژوهشکده میگوی کشور در سال جاری به پایان رساندن فاز اول پروژه SPF با همکاری معاونت علمی رئیس جمهوری، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و استانداری بوشهر است.
وی اضافه کرد: بخشی از این مولدهای تولیدی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و نتایج ثبت شده از این زمینه رضایت بخش بوده است.
پورکاظمی اظهارکرد: تدوین پروژه سند ملی اصلاح نژاد میگو از پروژه های مهم پژوهشکده تحقیقات میگوی کشور است که دراین ارتباط با یکی از متخصصان میگو در برزیل برای حضور درایران و و سفر به بوشهر درهفته آینده هماهنگی شده است.
وی یادآورشد: پس از بازدید از مراکز تکثیر و تولید و پرورش کارگاه آموزشی دراین زمینه در بوشهر برگزار می شود و سند ملی اصلاح نژاد با افق 15 ساله باهمکاری محققان علوم شیلاتی تدوین می شود.
پورکاظمی بررسی وضعیت ذخایر در دریا را از جمله دیگر اقدامات مهم این موسسه عنوان کرد و گفت: در این ارتباط گشت تحقیقاتی برای برآورد ذخایر دریایی از استان هرمزگان شروع و در زمان حاضر در آبهای سیستان و بلوچستان حضور دارد و بزودی در حد فاصل بوشهر و بندرعباس قرار می گیرد.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده تا یک ماه آینده کشتی تحقیقاتی فردوس 1 برای بررسی آخرین وضعیت ذخایر دریا وارد استان بوشهر می شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور افزود: یکی از نگرانی های محققان علوم شیلات آلودگی های صنایع نفت و پتروشیمی در دریا و آسیب جدی که به ذخایر وارد می کند، است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط طرح جامعی برای ارزیابی اثرات و خسارت آلودگی های ناشی از ضایعات نفتی و پتروشیمی بر اکوسیستم های آبی، آبزیان و جامعه صیادی در حال تدوین است.
پورکاظمی گفت: در کنار توسعه صنایع نفت توجه به حفظ ذخایر دریا و تولید محصول سالم برای نسل های آینده ضروری است.
وی اظهارکرد: موسسه تحقیقات شیلات امسال 25 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: مهمترین اولویت ما در سال جاری و پنج سال آینده مکان یابی و پشتیبانی علمی از پرورش ماهی در قفس و آموزش و ترویج و اصلاح نژاد گونه های بومی و تجاری است که در این ارتباط کنگره بین المللی آبزی پروری آذرماه با همکاری انجمن آبزی پروری در تهران برگزار می شود.
پورکاظمی یادآور شد: برای اشل تحقیقاتی و تنوع ژنتیکی در مرکز spf ، 500 مولد از نوع وانومی وارد شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید