پرورش ماهی در قفس از برنامه مهم در اقتصادمقاومتی است

یک‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید
پرورش ماهی در قفس از برنامه مهم در اقتصادمقاومتی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، پرورش ماهی در قفس و پرورش گلخانه ای سیفی جات را دو برنامه مهم وزارت جهاد کشاورزی در راهبرد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

حسن صالحی عصر شنبه در چهاردهمین کارگروه پرورش ماهی در قفس در رشت اظهار کرد: باید این واقعیت را که برای تأمین غذا راه دیگری جز نگاه به دریا نداریم ، بپذیریم.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تولید یکصد هزار تن ماهی در قفس افزود: مجری این تفاهم نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بنیاد مستضعفان نیز برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده است.

رئیس سازمان شیلات ایران به تأکید رئیس جمهوری درخصوص ضرورت انتقال فناوری های نو به داخل کشور اشاره و اضافه کرد: در این ارتباط با کشورهای اروپایی رایزنی ها صورت گرفته تا تجهیزات در داخل کشور تولید شود.
وی با قدردانی از حمایت های استاندار گیلان از پرورش ماهی در قفس گفت: باتوجه به اینکه آبزی پروری از گیلان آغاز شده، باید اولین قفس پرورش ماهی نیز در این استان شکل بگیرد.
صالحی همچنین با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی درخصوص اولویت قراردادن پرورش ماهی در قفس در واگذاری های زمین ها گفت: سال گذشته اعتبار شیلات گیلان دو میلیارد تومان بوده که در سال جاری افزایش 100 درصدی داشته است.
وی ارائه تسهیلات در بخش آبزیان را دارای افزایشی چشمگیر دانست و ادامه داد: یک هزار میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و هیچگونه محدودیت تسهیلاتی ارزی نداریم.
صالحی به تامین بچه ماهی کپور و سفید در گیلان اشاره و اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که بسترهای لازم در حال فراهم شدن است و امیدواریم تا پایان سال، حجم قابل توجهی از پرورش ماهی در قفس در استان آغاز شود.
پرورش ماهی در قفس، یکی از روش های متداول در دنیا برای استفاده بهتر از منابع آبی به منظور تولید پروتئین است. پرورش ماهی در قفس در ایران برای نخستین بار سال 1389 توسط اداره کل شیلات گیلان در دریای خزر به صورت آزمایشی اجرا شد.

* اعلام آمادگی 40 سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس در گیلان
استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: پس از مصوبه سفر استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت به گیلان، تاکنون 40 سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده اند.
محمدعلی نجفی گیلان را قطب اصلی شیلات در کشور خواند و افزود: وجود دریای خزر، موجب ایجاد پتانسیل فراوان در آبزی پروری در این استان شده و باید بهره لازم را از آن ببریم.
وی با بیان اینکه 14 درصد از تولید آبزیان در دنیا از طریق پرورش در قفس تولید می شود، ادامه داد: باتوجه به مشکلات و موانع موجود در پرورش ماهی در مزارع، این نوع از تولید ماهی یک فرصت است.
استاندار گیلان میزان متوسط مصرف ماهی بین مردم کشور ما را پایین تر از متوسط دنیا دانست و یکی از علت های کاهش مصرف ماهی را گران بودن قیمت تهیه آن ذکر و بیان کرد: در بعضی از کشورها مثل ژاپن که متوسط مصرف ماهی آن 99 کیلو است، قیمت عرضه ماهی بسیار پایین است.
نجفی همچنین به تأکید رهبر معظم انقلاب در استفاده از ذخایر و مواهب دریا برای مردم اشاره و اضافه کرد : در سفر رئیس جمهوری و دولت به گیلان، پرورش ماهی در قفس جزو تکالیف برای استان قرار داده شد.
وی با اشاره به مصوبه تولید 10هزارتن ماهی از طریق قفس در دریا گفت: تا زمان حاضر، 40 سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس در گیلان اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد، 12 سرمایه گذار روند نهایی اخذ مجوزها را برای آغاز کارشان طی می کنند که ظرفیت تولید آنها 12 هزارتن است.
گیلان با تولید بالغ بر 47 هزار تن ماهیان گرمابی و سردآبی، از استان های برتر در تولیدات شیلاتی است.
استان گیلان از مراکز مهم تکثیر و پرورش ماهی در کشور نیز محسوب می شود و دارای سه مرکز تکثیر ماهی شامل مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل است

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید