پیش‌بینی تولید 8800 تن ماهی در کردستان

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۲ بازدید
پیش‌بینی تولید 8800 تن ماهی در کردستان

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان به تولید 8 هزار و 235 تن ماهی در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی ما تولید 8 هزار و 800 تن ماهی در سال‌جاری است

رحمان میرزایی در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سنندج اظهار کرد: کردستان ظرفیت بسیار خوبی برای تولید ماهی دارد و اجرای پروژه‌های مختلف در این حوزه می‌تواند بستر اشتغال‌زایی برای جمع قابل توجهی را در استان فراهم سازد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 8 هزار و 235 تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی در استان تولید شده است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما تولید بیش از 8 هزار و 800 تن انواع ماهی در سال‌جاری است

به گفته مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان، اجرای طرح‌های توسعه ماهی در پایاب سدهای گاران، سدآزاد، سیازاخ، تلوار و چراغ‌ویس ظرفیت تولید 900 تن ماهی قزل‌آلا را در کردستان فراهم خواهد کرد.

میرزایی با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها برای 200 نفر شغل ایجاد خواهد شد، گفت: این 5 طرح با صرف 129 هزار و 700 میلیون ریال تسهیلات اجرا خواهد شد.

وی در زمینه تولید ماهیان گرم‌آبی در استان نیز خاطرنشان کرد: امسال 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی باید رهاسازی شود که تحقق آن نیازمند 900 میلیون تومان اعتبار است.

وی اظهار کرد: رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی هیچ اعتبار ملی ندارد و نیاز به تامین اعتبار مورد نیاز آن از محل منابع استانی است.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه به اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی شیلات کردستان نیز اشاره کرد و افزود: صید منابع آبی 5 هزار و 600 تن، سردابی 3 هزار و 200 تن، گرم‌آبی 25 تن و رهاسازی 5 میلیون قطعه بچه ماهی و یک‌میلیون و 100 هزار قطعه ماهیان زینتی است.

میرزایی با بیان اینکه در راستای پیشبرد اهداف آبزی‌پروری و توسعه آن در استان مناطق مستعدی شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: مطالعات آن‌ها در دست اقدام است که می‌تواند نقش بسزایی در تولید آبزیان و کمک به اقتصاد استان داشته باشد.

به گفته وی، احداث مجتمع‌های جدید پرورش ماهیان سردآبی در پایاب سدهای جدیدالتأسیس و همچنین بهره‌برداری از دریاچه پشت سدها، توسعه فعالیت‌های صید و استحصال ماهی از آن‌ها و همچنین توسعه روش‌های نوین آبزی‌پروری موجب افزایش و رونق میزان تولیدات کشاورزی استان خواهد شد.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان در پایان اظهار کرد: بهره‌برداری بهینه از منابع آب‌های طبیعی موجود و همچنین 12 سد در حال احداث، افق روشنی در تولید آبزیان در برنامه 5 ساله ششم را نوید می‌دهد و پیش‌بینی تولید 19 هزار تن آبزیان در پایان برنامه ششم است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید