تلاش برای صادرات آبزیان از استان کرمانشاه به کشور عراق

پنج‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۲ بازدید
تلاش برای صادرات آبزیان از استان کرمانشاه به کشور عراق

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تلاش برای صادرات آبزیان از استان کرمانشاه به کشور عراق خبر داد

نادر پرور در حاشیه گردهمایی کشوری مدیریت بهداشت و آبزیان در کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: استان کرمانشاه از جمله پتانسیل های خوب آبزی پروری در کشور و به عنوان یکی از قطب های آبزی پروری در کشور محسوب می شود.

وی افزود: ما مقصد تخم چشم زده با بچه ماهی از خیلی استانها هستیم و هدف از این جلسه ایجاد هماهنگی، همدلی و همراهی بین استانهای مبدا و مقصد در انتقال تخم چشم زده با بچه ماهی با رعایت مسائل بهداشتی است.

پرور در ادامه اظهار داشت: در راستای اقدامات انجام شده مجوز قضایی برای معدوم سازی ماهیان آلوده اخذ شد و کانونها را امحا و حدود ۴۵۰ هزا قطعه ماهی و حدود ۲۰۰ هزار تخم چشم زده را در سال ۹۳ معدوم و حدود ۴۰۰ میلیون تومان غرامت به پرورش دهندگان آسیب دیده پرداخت شد.

وی در راستای آگاهی دهی به پرورش دهندگان گفت: بحث آموزش و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در خصوص پرورش ماهی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴تعداد ۴۵ کانون آلوده به بیماری به ۷ کانون کاهش پیدا کرد و در سالجاری فقط یک کانون آلوده در گیلانغرب داشتیم که ماهی های آن کانون به فروش رسیدند و در حال حاضر مشکل بیماری مرتفع شده است.

وی در خصوص فعالیت در ریجاب گفت: از سال ۱۳۹۲ بدلیل مسائل بهداشتی فعالیت آبزی پروری در ریجاب متوقف شد و حدود ۲ سال بر روی این مساله کار شد و اکنون از حدود ۲۶۰ استخر پرورش ماهی ۹۰ استخرمجوز رها سازی بچه ماهی را دریافت کردند و در حال حاضر۲ میلیون و ۶۰۰ بچه ماهی رهاسازی شده که اکثرا بازاری هستند و در ماه های آینده به فروش می رسند.

وی اظهار داشت: رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای در ریجاب در حال انجام شدن است و تا کنون شاهد بیماری vhs نبوده ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر استان ما صادرات ماهی به صورت مستقیم و رسمی به خارج از کشور ندارد ولی از استان به خوزستان ارسال و از آنجا بدلیل زیر ساخت ها و اتاق بازرگانی موجود به خارج از کشور صادر می شود.

پرور متذکر شد: در این راستا تلاش می شود با تعاملاتی که با اقلیم کردستان و عراق هست بتوانیم محصولات بهداشتی را به این کشورها صادر کنیم.

وی در پایان اذعان داشت: با توجه به اینکه در نزدیک مرز پرویز خان قابلیت پرورش حدود ۵ هزار تن تولید ماهی گرمابی داریم بسیار مقرون به صرفه است که از این مرز صادرات آبزیان را داشته باشیم

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید